تاریخ : پنجشنبه 23 آذر 1396
کد 143

حمایت از تولید داخلی پیش نیاز توسعه صادرات

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی عنوان کرد: حمایت از تولید داخلی پیش نیاز توسعه صادرات
مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران با تاکید به اینکه مطابق با آمار، میلیاردها دلار از منابع دولتی و ارز مبادلاتی صرف واردات بی‌رویه شده،  افزود: حدود ۳۰ کارخانه تراکتورسازی در کشور احداث شده منتهی کارخانه‌هایی که تنها لاستیک می‌بندند و نشانی از تولید در آنها نیست.
 ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز در بیست و سومین همایش ملی توسعه و صادرات غیرنفتی کشور اظهار داشت: بنگاه‌های موفق در صادرات باید در بازار داخلی خودشان نیز موفق باشند و این یک اجبار است.
وی با بیان اینکه دستگاه‌ها باید تکلیف خودشان با بخش خصوصی را مشخص کنند، افزود: آیا می‌خواهیم ریشه‌های تولید را با مالیات‌های سنگین و وام‌های پربهره و پرتنش برچینیم؟
مدیرعامل تراکتورسازی با اشاره به بودجه سال ۹۷ گفت: امید است این بودجه بتواند رشد اقتصادی مدنظر را تامین کند.
وی با تاکید به اینکه تصمیم‌گیری‌های یک شبه، تبعات زیادی روی تولید گذاشته است، تصریح کرد: با این سیاست‌ها نمی‌توان به سمت جهانی شدن رفت.
ابراهیمی اذعان داشت: حمایت از یک صنعت خاص و کنار گذاشتن صنایع دیگر مفهومی ندارد زیرا باید تکلیف را روشن کرد که آیا می‌خواهیم حمایتی شویم و یا رقابتی؟ زیرا هر دوی آنها در یک جا نمی‌تواند قرار بگیرد. 
وی با اشاره به افزایش تعرفه واردات خودرو بیان کرد: آیا با این سیاست می‌توان جهانی شد؟ صنعت خودرو با تعرفه ۵۰ درصدی رقابتی شده است در حالی که 40 سال است همین روند را پیش گرفته ولی کاری انجام نشده است. 
مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ابراز کرد: آیا افزایش تعرفه‌ها، انقلابی در تکنولوژی ایجاد خواهد کرد؟ اقتصاد را رونق داده و بازارها را را می‌گشاید؟ ما هنوز نمی‌دانیم با چه کسی و چه محصولی می‌خواهیم رقابت کنیم. 
وی افزود: افزایش درآمد دولت در افزایش تعرفه‌ها مسجل بوده ولی حمایت از مصرف کننده کجا قرار دارد، مشخص نیست. 
نایب رئیس اتاق تبریز با بیان اینکه، اگر افزایش تعرفه صنعت خودرو به دلیل ایجاد اشتغال است، قطعا امر مبارکی خواهد بود، ادامه داد: اگر افزایش تعرفه در خودرو باعث رقابت، ایجاد صنعت و تولید می‌شود پس چرا فقط در موضوع خودرو نهادینه شده است و چرا سایر صنایع از این موهبت بی‌بهره مانده‌اند. 
وی با اشاره به اینکه اگر افزایش تعرفه برای قطعه‌سازان مفید است پس به فکر قطعه‌سازان سایر صنایع هم باشید،گفت: صنعت کمپرسورسازی و تراکتورسازی نیز قطعه‌ساز دارد و ما باید به فکر آنها هم باشیم.
مدیرعامل تراکتورسازی تصریح کرد: آیا با ورود کالای چینی و هندی حمایت از مشتری صورت می‌گیرد و یا رقابتی ایجاد می‌شود؟ 
وی خاطرنشان کرد: اگر افزایش تعرفه مفید به حال تولید است پس باید شامل همه تولیدات شود نه اینکه قطعه‌سازان سایر تولیدی‌ها بیکار بنشینند و قطعه‌سازان خودرو کار کنند. 
ابراهیمی با تاکید به اینکه مطابق با آمار، میلیاردها دلار از منابع دولتی و ارز مبادلاتی صرف واردات بی‌رویه شده، افزود: طبق آمار حدود ۳۰ کارخانه تراکتورسازی در کشور احداث شده منتهی کارخانه‌هایی هستند که تنها لاستیک می‌بندند و نشانی از تولید در آنها نیست. 
وی اذعان داشت:اگر وام بانک کشاورزی برای خرید تراکتور و ارز مبادلاتی بانک مرکزی نبود، کسی اقدام به خرید تراکتور نمی‌کرد. 
نایب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در ادامه خاطرنشان کرد: آیا در یک اشتباه بیمه‌ای، ثبتی، مالیاتی و یا باز پس دادن وام، گذشتی وجود دارد که ما هم به اشتباهات دستگاه‌های قانون‌گذار اهمیت ‌ندهیم و به راحتی از کنارش بگذریم. 
مدیرعامل شرکت تراکتورسازی با تاکید به لزوم تشکیل اتاق فکر در راستای حمایت از صنایع، بیان کرد: آیا صنعتی که بالای ۹۰ درصد خودکفایی داخلی دارد مستحق دولت  نیست؟ 
وی افزود: برای افزایش تعرفه واردات خودرو پنج وزیر یک شبه تصمیم می گیرند و تصمیم اجرایی می شود، اما برای تعرفه واردات تراکتور و کمپرسور و... چه؟ کمیسیون ماده یک گذاشته اند، همه موافق اند یک کارشناس می گوید در صورت افزایش تعرفه واردات تراکتور اقتصاد ما به WTO متصل نمی شود و چنین می شود و چنان می شود!
نایب رئیس اتاق تبریز در پایان گفت: وامی که دولت برای خرید خودرو به مردم داد، کار خیلی خوبی در راستای حمایت از تولید و صنعت خودرو سازی بود، اما از مسئولان کشوری حمایت از همه صنایع و واحد های تولیدی را می خواهیم.