تاریخ : پنجشنبه 23 آذر 1396
کد 138

بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور در تبریز برگزار شد

بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با محوریت توانمند سازی بنگاه های اقتصادی صادرات محور و رفع موانع و چالش های اقتصادی کشور در تبریز برگزار شد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در آیین آغاز به کار این همایش در خصوص برگزاری بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور اظهار داشت: همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور طبق روال همه ساله باهمکاری استانداری آذربایجان شرقی، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، دانشگاه تبریز و به میزبانی اتاق بازرگانی تبریز برگزار می‌شود.
صمد حسن زاده، هدف عمده از برگزاری بیست و سومین همایش توسعه صادرات غیرنفتی را در راستای اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری و افزایش تولید واشتغال و حضور فزاینده واحدهای تولیدی در بازار جهانی خواند و یاد آور شد: با توجه به نگرانی‌های های معظم له در خصوص اشتغال و مسائل اقتصادی، رونق تولید، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و نهایتا رسیدن به شکوفایی ملی و عدم اتکاء به اقتصاد تک محصولی فروش نفت  و... اتاق بازرگانی تبریز در تلاش است تا با برگزاری این همایش‌های ملی به منظور بررسی مسائل و موانع توسعه نیافتگی اقتصاد کشور و هم‌اندیشی و همگرایی و هم‌افزایی با حضور اندیشمندان و فرهیختگان و فعالان اقتصادی کشور و حضور مسئولان ارشد کشوری برای بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی گام بردارد.
رئیس اتاق تبریز در خصوص ماموریت عمده این همایش ملی گفت: در بیست و دو سال گذشته اتاق تبریز به اتفاق سایر دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ملی و استانی تلاش کرده ضمن بهره‌مندی از فکر و اندیشه و نظرات متعالی و سازنده اندیشمندان و صاحب نظران برای رفع موانع و مشکلات و بهبود فضای کسب و کار و رونق اقتصادی اقداماتی صورت پذیرد.
وی اظهار امیدواری کرد که با برگزاری بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی شاهد رشد و توسعه روز افزون تولید، صنعت ورونق اقتصاد کشورمان باشیم.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی در مراسم آغاز این همایش توسعه صادرات را در گرو اهمیت دادن به توسعه صادرات کالاهای تولیدی دانست.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی آل هاشم گفت: ایجاد اشتغال و خلق ارزش افزوده و رسیدن به رشد اقتصادی پایدار هنگامی ممکن است که بنگاههای اقتصادی محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر کنند.
وی افزود: توسعه صادرات غیر نفتی موجب افزایش تولید، رونق اشتغال و ایجاد امنیت می شود و میزان وابستگی به خارج کاهش می یابد.
وی یادآور شد: توسعه صادرات و ایجاد منافع مشترک اقتصادی با سایر کشورها می تواند ضمانت های لازم را برای امنیت کشور فراهم آورد.
وی با اشاره به الزامات توسعه صادرات، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد شفافیت، فساد زدایی و رانت زدایی از اقتصاد کشور، اتخاذ رویکرد برون گرایی همراه با درون نگر ، توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه‌های دارای قابلیت صادرات، تامین منابع مالی ارزان قیمت و رفع انحصار در فرایندهای تولید و صادرات از طریق نظام تعرفه ای موثر را از جمله این الزامات برشمرد.
استاندار آذربایجان شرقی هم اصلاح ساختارهای اداری، دانش‌بنیان شدن صنعت و توجه ویژه به بحث بازاریابی را از عوامل موثر در توسعه صادرات عنوان کرد و افزود: برای توسعه صادرات نیازمند اصلاح ساختارهای اداری هستیم.
خدابخش از افزایش 10 درصدی صادرات استان در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: برای توسعه صادرات، به واحدهای بزرگ تولیدی و تولید انبوه نیاز داریم تا بتوانیم در عرصه بین‌المللی رقابت کنیم.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران هم از ایجاد مراکز مبادله صنایع کوچک با کشورهای موفق صنعتی برای انتقال تجربیات این کشورها خبر داد.
صادق نجفی با بیان اینکه ۹۲ درصد صنایع کشور، کوچک و متوسط است تلاش برای فعال سازی واحدهایی که با ظرفیت پایین کار میکنند و بازاریابی برای تولیدات آنها را از اولویتهای وزارتخانه متبوعش اعلام کرد.
علیرضا اشرف دبیرکل اتاق بازرگانی ایران نیز با اشاره به رکود در تولید و موانع متعدد در صادرات کشور تاکید کرد: تا زمانیکه اقتصاد ما از سیاست زدگی خارج نشود بیشتر برنامه ها و راهبردهای رونق اقتصادی به بار نمی نشیند.
شرکت کنندگان در این همایش در بیانیه پایانی همایش تاکید کردند: حذف قوانین و مقررات مانع تولید و اقتصاد و توجه به تدوین قوانین بر محور افزایش تولید و صادرات باید در اولویت امور قرار گیرد.
نوسازی صنایع فرسوده، ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات مخل تولید و صادرات، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصویب برنامه آمایش سرزمینی، تقویت جایگاه رایزنان بازرگانی و اقتصادی برای توسعه مراودات بین المللی، مدیریت سیاستهای پولی و بانکی، اهتمام به مصرف کالاهای تولید داخل ، آماده سازی بنگاههای اقتصادی برای ورود به سازمان تجارت جهانی و اصلاح ساختار نظام بانکی کشور از دیگر درخواستهای شرکت کنندگان در بیانیه پایانی این همایش بود.
در این همایش همچنین از صادرکنندگان نمونه ملی و برتر استانی آذربایجان شرقی تجلیل شد.