تاریخ : چهارشنبه 29 مرداد 1399
کد 1375

صادرات ۴۳ تن عسل از آذربایجان‌شرقی با وجود محدودیت‌های کرونایی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی از صادرات ۴۳ تن عسل با وجود محدودیت‌های کرونایی خبر داد.
 جاوید بهروزین در حاشیه بازدید از یکی از بزرگترین زنبورستان‌های استان در دریان شبستر، اظهار داشت: تعداد یک‌میلیون و ۱۷۶ هزار کندوی مدرن و ۲۵۰ هزار کندوی بومی در استان وجود دارد که به عنوان رتبه اول کشور در این خصوص مطرح است.
وی گفت: استان با تولید سالانه ۱۵ هزار تن عسل، دارای رتبه دوم کشور بوده و ۱۴ هزار زنبورستان و زنبوردار در آمارگیری سالانه سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی شناسایی شده‌اند.
بهروزین با بیان اینکه در چهار ماهه اول سال ۹۸، حدود ۴۸ تن صادرات عسل به کشورهای عراق، مالزی، لبنان، امارات و کانادا داشتیم که این مقدار در مدت مشابه سال ۹۹ با وجود محدودیت‌های کرونایی به ۴۳ تن عسل رسیده است. وی کل صادرات عسل برای سال ۹۸ را حدود ۱۱۶ تن اعلام نمود.
سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی با طرح این موضوع که یک زنبوردار حداقل باید ۴۰ کندوی مدرن می تواند در سامانه پهنه‌بندی ثبت نام نماید وی در خصوص زنبور داری اشخاص افزود: هر کسی که علاقه به زنبورداری داشته باشد، می‌تواند در منطقه‌ای با آب و هوای مساعد اقدام به خرید کندو و پرورش عسل کند.
وی در خصوص تسهیلات ارائه شده به زنبورداران، خاطرنشان کرد: زنبورداران می‌توانند از طریق سرمایه در گردش و از محل تبصره ۱۸، تسهیلاتی با درصدهای ۱۲ تا ۱۸ نسبت به مناطق با برخورداری مختلف دریافت کنند البته براساس ابلاغ جدید وزارت، مقرر شده تسهیلاتی با کارمزد ۱۸ درصد برای خرید کندو به زنبورداران دارای پروانه اعطا شود./ خبرگزاری فارس