تاریخ : دوشنبه 27 مرداد 1399
کد 1363

دبیر ستاد رفع موانع تولید:

سود و جرایم غیرقانونی بانکها حذف شود، مشکل معوقات صنایع حل می‌شود

یک مقام مسئول در وزارت صمت بر تسریع در رفع مشکل معوقات بانکی واحدهای تولیدی با حذف سود و جریمه غیرقانونی تاکید کرد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به لزوم حل و فصل سریع‌تر مشکلات بانکی واحدهای تولیدی گفت: بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم ورود قوه قضائیه به شکایات بانک‌ها برای دریافت سود و جریمه‌های نامتعارف و بیش از دستورالعمل بانک مرکزی، موید این موضوع است که متأسفانه تعدادی از بانک‌ها مرتکب دریافت این مبالغ غیر قانونی می‌شوند.

میثم زالی در هفتاد و سومین جلسه دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور افزود: در این وضعیت، بهترین راه حل استفاده از ظرفیت کارشناسان رسمی دادگستری برای محاسبه دقیق و قانونی میزان سود تسهیلات و معوقات بانکی تولیدکنندگان است.

وی افزود: اگر مشکلات واحدهای تولیدی به جای محاکم رسمی، با مصوبه هر یک از ارکان ستاد توسط کارشناسان رسمی دادگستری متخصص حوزه بانکی بررسی شود، هم رسیدگی سرعت بیشتری خواهد داشت و هم از بار محاکم قضائی کاسته خواهد شد.

زالی تصریح کرد: در صورتی که پیشنهاد دبیرخانه در ستاد به تصویب برسد، بسیاری از مشکلات تولید در حوزه معوقات بانکی حل خواهد شد؛ این پیشنهاد شامل تعیین هیأت سه نفره کارشناسی، مرکب از نماینده واحد تولیدی، نماینده بانک و نماینده ستاد تسهیل است که با بررسی دقیق مدارک و قراردادها ظرف مدت کوتاهی نظر خود را اعلام خواهد کرد و این نظر برای طرفین لازم الاجرا خواهد بود.

دبیر ستاد تسهیل اضافه کرد: این موضوع با موافقت دبیرخانه در جلسه ستاد مطرح خواهد شد و در صورت تصویب نهایی در ستاد، پس از این به عنوان راهکار تعیین میزان بدهی و معوقه واحدهای تولیدی برای بانک‌ها لازم الاجرا خواهد بود./ خبرگزاری مهر