تاریخ : شنبه 11 مرداد 1399
کد 1322

برگزاری جلسه کمیته اقتصاد دانش بنیان کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق تبریز

جلسه کمیته اقتصاد دانش بنیان کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز در روز پنجشنبه با حضور هئیت رئیسه کمیسیون و رئسای کمیته اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی اتاق تبریز و مدیر کل ICT استان و سایر اعضای کمیته از فعالان پویای بخش خصوصی در حوزه تولید و پشتیبانی کالا/خدمات/تحقیقات دانش بنیان تبریز با حضور یک مدعو بومی مقیم تهران به صورت ویدئو کنفرانس اینترنتی، با ۳ دستور جلسه ذیل برگزار شد.
1- بررسی فرصتهای همکاری اقتصادی (عرضه تولیدات، خدمات، تحقیقات) بستر سازی شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
۲- بررسی ایجاد بولتن های اطلاع رسانی Web و App اتاق تبریز برای دریافت و ارسال هوشمند فرصتهای اقتصادی و مشوق های توانمند سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
۳- بررسی نحوه ترویج فضای اقتصادی حوزه دانش بنیان در بین اعضا و انجمن های اتاق تبریز و سایر اقشار اقتصادی مردمی
 
    خانم سونیا اندیش، عضو هئیت نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون کارآفرینی، اقتصاد دانش بنیان و گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر این نکته که باید تلاش کنیم تا در استان آگاهی عمومی در خصوص بسترسازی های معاونت فناوری ریاست جمهوری برای رشد اقتصادی کشور بر پایه دانش شرکتهای تولیدی خدماتی و تحقیقاتی بایستی در حد مطلوبی افزایش یابد، بهره مندی از اقتصادی دانش بنیان در راستای خلق ثروت به منظور افزایش رفاه افراد جامعه را از مولفه ها ی مهم کمیته و کمیسیون تخصصی مربوطه این خواند. ایشان، تغییر محوریت اقتصادی دانش بنیان کشور از بخش دولتی به بخش خصوصی و نقش منطقه ای اتاق تبریز بر این محوریت را از اهداف کمیته اقتصاد دانش بنیان اتاق تبریز برشمردند.
 
    آقای جواد آلپــار ، نایب رییس کمیسیون مذکور و نیز رییس کمیته حاضر هدف پرچالش کمیته در اتاق تبریز را در دو بخش ذیل مطرح نمودند:
  • اولا، از آنجایی که بی اطلاعی عمیقی در بین فعالان تولیدی، خدماتی استان از بسترسازی های «فرصتهای اقتصادی» ایجاد شده توسط معاونت علمی ریاست جمهوری برای ورود به پروژه های مهم کشور و عرضه کالا/خدمات دانش محور وجود دارد، تبریز به محوریت شمالغرب در رقابت سنگین عرضه کالا و خدمات دانش محور برای پروژه های کلان کشوری و بازار کشور از سایر مناطق کشور عقب مانده است. ایشان سهم بسیار بسیار اندک استان و شمال غرب از منابع مالی جذب شده از این مسیر را که حتی از میانگین کل کشوری نیز فاصله زیادی دارد گویای این مبحث اعلام نمودند. ایشان نقش این کمیته را برای جذب پروژه های بزرگ به استان بسیار موثر امید نمودند.
  • ثانیا بی اطلاعی عمیق از «پتانسیلهای ثروت آفرین» نهفته حوضه دانش بنیان کشور به سبب بی اطلاعی از «شاخص های دانش بنیانی» در خیل عظیمی از شرکتهای با پتانسیل بسیار بالا تولید و صادراتی که در ترازهای اول کشوری در استان موجود هستند را در کنار خیل عظیمی از شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ های شناسایی نشده در استان را که هر دو نیازمند توانمندسازی برای قرارگیری مشترک در اکوسیستم رشد پرشتاب اقتصاد دانش بنیان در کشور می باشد را اعلام نمودند. جذب بیش از ۴۰ نوع خدمت با تامین مالی بلاعوض سهم عمده هزینه های توانمندسازی توسط معاونت علمی را از نکات تمرکز کمیته عنوان کردند.
 
    دیگر اعضای محترم کمیته، ضمن بیان پتانسیلهای جمع حاضر در کمیته از منظر تمرکز اقتصاد دانش بنیان استان در اتاق تبریز، پیشنهاداتی را به اهم و خلاصه مطالب ذیل گزارش نمودند که مقرر گردید طی نشستهای دو و چند جانبه در کمیته موارد عمیقا تحلیل و به اشتراک گذارند تا در دستور کار اتاق تبریز قرار گیرد.
  • آقای نادر آقازاده: رفع نگاه حوزه دانش بنیان صرفا از تکنولوژی به ارزش آفرینی داخلی و خارجی و با مثالهایی از نیازهای واقعی و اولیه کشور در بستر موجود اقتصاد خبر داد که در با تلفیق این مواد با ترویج توانمندسازی شرکتهای منطقه شمالغرب در هر دو حوزه عنوان نمودند.
  • آقای مراد خیابانی (نایب ریس کمیسیون):  بخشی از کالاهای که به سبب شرایط ارزی کشور تمایل تولیدش را از داده اند را برای احصا و ورود به عرصه دانش بنیان را پیشنهاد نمودند.
  • آقای نادر یاسایی: ایجاد ارتباط جوینت ونچری برای کالا/خدمات با محوریت دانش بنیان و نیز شناسایی صادرکنندگان و توزیع کنندگان دوطرف از سوی کارگزاران حوزه صادرات دانش بنیان که توسط معاونت علمی ریاست جمهوری پشتیبانی های خاصی را نیز به فعالان اقتصادی تزریق خواهد نمود را عنوان نمودند.
  • آقای تقی قیصری: رصد و سمپل نمودن و انتخاب نمودن ۵ شرکت استان به عنوان کانون تمرکز کمیته و نمونه حرکتهای آتی در استان برای انجام هرکدام از مقاصد مذکور در کمیته که جذب فرصتهای اقتصادی کلان و توانمندسازی موثر آنان میباشد را پیشنهاد و از تشکیل تیم و ارتباط هفتگی دو یا چندجانبه اعضا پیشنهاد نمودند.
  • آقای محمد فرزاد: با پیشنهاد جذب یا ساخت چند پروژه پیش ران در استان برای مقاصد کلان اقتصاد دانش بنیان از حوزه های پتانسیل دار استان برای این موضوع نام برد که در هر کدام تاثیرات عمیقی در رشد اقتصادی خواهد داشت که آمایش سرزمینی و آینده پژوهی که در دل این انتخاب خواهد بود عنوان نمودند.
  • آقای وحید مهین (رییس کمیته کارآفرینی): ضمن بیان مسیر راهی از حرکت تیم کمیته اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی اتاق تبریز، از لزوم پیش بینی آینده اقتصادی فرامنطقه ای در این کمیته خبر داده و با ضریب اهمیت بالا عنوان نمودند که کمیته حاضر که از نامش پیداست (دانش بنیان) نبایستی منتظر ورود آینده به حال باشد.
  • آقای کیهانور: تشریح کوتاهی از اکوسیستم های نوآوری و ثروت آفرینی عصر جدید داده و از نقش شتابدهنده ها در ظهور و معرفی فرصتهای اقتصادی مبتنی بر دانش و صادرات گفتند که نمونه هایی از آن را در صنعت نوین گیم و صنعت سنتی چرم عنوان نمودند.