تاریخ : شنبه 11 مرداد 1399
کد 1320

با همکاری سازمانهای دولتی و اتاق تبریز:

ثبت شرکت جدید در کمتر از 3 روز در محل اتاق بازرگانی تبریز

با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، اتاق بازرگانی تبریز و سایر سازمان های مربوطه، «پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار» از پنجم مرداد ماه ۹۹ در اتاق تبریز به طور رسمی راه‌اندازی شد.

اطلاعیه بسیار مهم: 
قابل توجه اعضاء و دارندگان کارت بازرگانی

"به اطلاع میرسانیم در راستای تکریم اعضاء اتاق بازرگانی تبریز و راه اندازی پنجره واحد کسب و کار در این اتاق، جهت ثبت شرکت جدید به طبقه دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز مراجعه و در کمتر از 3 روز شرکت خود را ثبت و کسب و کارتان را راه اندازی نمایید."


تلاش برای بهبود وضعیت کسب‌وکار در کشور از سال‌ها قبل جزو مطالبات اصلی بخش خصوصی بوده و در این راستا همواره تلاش کرده است تا با ارائه پیشنهادات کاربردی و نقدهای سازنده به سیاستگذار نشان دهد که چگونه می‌توان فضای کسب‌وکار را در مسیر بهبود قرار داد و شرایط را برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تسهیل کرد.

وضعیت نامطلوب اقتصاد ایران در ارزیابی‌های بین‌المللی مانند گزارش انجام کسب‌وکار بانک جهانی نیز باعث شد تا سیاستگذار بیش از قبل نسبت به ضرورت برداشتن موانع و تسهیل شرایط به‌ویژه در مولفه شروع کسب‌وکار آگاه شود و به فکر اندیشیدن تدابیری برای این کار باشد.

اگرچه اقداماتی چون تدوین و تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌وکار در اوایل دهه ۱۳۹۰ انجام گرفت تا عدم اجرایی شدن بخش عمده‌ای از این قانون خود به مشکل دیگری تبدیل شد. در نهایت مجدد تلاش‌های بخش خصوصی و همراهی دولت، به‌ویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های زیربط و دخیل در صدور مجوز برای کسب‌وکار به یک نتیجه عملی رسید: «راه‌اندازی پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌وکار»

 مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در روز ۱۷ اردیبهشت ماه سال جاری در دیدار ویدئویی با عوامل مجموعه‌های تولید گفتند: «بررسی‌های کارشناسی‌ای را که برای من نقل کردند که از وزارت اقتصاد برای دفتر ما فرستادند؛ با بررسی‌های کارشناسی که کردند، آنها می‌گویند که اگر دو اقدام در زمینه‌ی مسائل اقتصادی انجام بگیرد، جایگاه کشور از لحاظ شاخص کسب و کار ۴۰ رتبه تا ۵۰ پنجاه رتبه ارتقا پیدا خواهد کرد؛ این را کارشناسان وزارت اقتصاد می‌گویند.

 یکی از این دو کار عبارت است از «ایجاد پنجره‌ی واحد صدور مجوّز»؛ یک وقت‌هایی بنده در جلسه‌ی با دوستان در همین دولت، دو سه سال پیش گفتم -الان درست یادم نیست- که کسی که می‌خواهد مجوّز برای یک کار اقتصادی به دست بیاورد، به نظرم حدود سی چهل جا بایستی مراجعه بکند تا بتواند یک مجوّز بگیرد؛ آن وقت کاری که باید در ظرف یک روز انجام بگیرد، شش ماه طول میکشد یا گاهی هم تا آخر اصلاً انجام نمیگیرد. یکی از دو کار این است: ایجاد پنجره‌ی واحد صدور مجوّزها؛ یعنی همه‌ی دستگاه‌ها بیایند در یک نقطه تجمّع داشته باشند و کسی که [مجوز] می‌خواهد، در ظرف نصف روز بتواند مجوّز خودش را تحصیل کند و زمان را کوتاه بکند و برود دنبال کارش... . (ویدئوی این سخنان را در پایین همین خبر ببینید.)

حالا این پنجره در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز راه اندازی شده است و روز یکشنبه پنجم مردادماه ۱۳۹۹ با حضور فرهاد دژپسند وزیر اموراقتصاد و دارایی به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح پنجره واحد کسب و کار استان آذربایجان شرقی همزمان با استان های خراسان رضوی، فارس و اصفهان، با حضور استاندار آذربایجان شرقی، مدیران کل ادارات استان، رئیس اتاق تبریز در محل اتاق بازرگانی تبریز صورت گرفت.