تاریخ : پنجشنبه 9 مرداد 1399
کد 1312

پروتکل‌های بهداشتی در پروازها رعایت نمی شود؟

در حالی‌که براساس برخی تصاویر منتشر شده، پروتکل‌های بهداشتی در پرواز یزد- تهران چندان رعایت نشده است، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: به شرکت های هواپیمایی اعلام شده تنها دو ردیف انتهایی هواپیما را برای رسیدگی به مسافران مشکوک احتمالی کرونایی خالی بگذارند.

شیوع ویروس کرونا در کشور گسترش پیدا کرده و هر روز بر تعداد مبتلایان و جانباختگان افزوده می شود. از سوی دیگر مصوبات و سخت گیری‌های ستاد مقابله با کرونا نیز سختگیرانه تر می شود و در چنین شرایطی رئیس‌جمهور اخیرا از اجباری شدن استفاده از ماسک در همه معابر و اماکن عمومی و ابلاغ پروتکل‌های جدید پیشگیرانه خبر داد.  

البته محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - نیز در این باره به ایسنا گفت: در راستای پروتکلهای جدید جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در حوزه وزارت راه و شهرسازی مردمی که از ماسک استفاده نکنند و پروتکل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت نکنند، پذیرش نمی‌شوند و به عنوان مثال نمی‌توانند سوار هیچ یک از وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله اتوبوس، سواری‌های کرایه پلاک عمومی یا هواپیما شوند و اگر مسئولی در هر حوزهای به این نکات بی‌توجهی کند و پروتکل‌ها را رعایت نکند، تخلف محسوب شده و با او برخورد خواهیم کرد.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که بر اساس تصاویری که مردم در فضای مجازی منتشر کردند در پرواز اخیر یزد – تهران مسافران تنها ماسک را از پروتکل‌ها رعایت کردند و نحوه ورود به هواپیما، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و چیدمان و حجم پذیرش مسافر در این پرواز به هیچ وجه رعایت نشده است.

یک مسافر این پرواز در توضیح تصویر منتشر شده‌اش، نوشت: "تو پرواز یزد به تهران دیروز با این جمعیت کمک خلبان گفت: با عرض پوزش از مسافران جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از پذیرایی معذوریم! مدیونید راضی بودیم. دو تا مسافر کم می‌گرفتین واسه رعایت پروتکل!! "

رضا جعفرزاده - سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری - در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: گرچه ساعت و تاریخ این پرواز در فضای مجازی مشخص نشده است اما به همه شرکت‌های هواپیمایی الزام کردیم تا در پروازها حتما دو ردیف از انتهای کابین هواپیما را خالی نگهدارند که اگر مسافر مشکوکی بود آن را به این محل منتقل کنند و اقدامات و رسیدگی‌های بعدی را برای آن مسافر انجام دهند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا فاصله‌گذاری اجتماعی در هنگام سوار شدن مسافران در این پرواز رعایت نشده است، افزود: برخی رعایت‌ها در زمینه پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شخصی است و افراد هر یک باید خودشان رعایت کنند. البته از زمانی که مسافران از پله‌های هواپیما بالا می آیند تا زمانی که سرجای‌شان می نشینند، راهنمایی می شوند اما ممکن است لحظه‌ای فاصله آن‌ها کم شود اما ماسک دارند و این مسئله ایرادی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نباید در کابین پرواز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود تا مسافران همگی کنار یکدیگر ننشینند؟ تاکید کرد: تنها دو ردیف آخر هواپیما به دلیل رعایت همین پروتکل‌های بهداشتی خالی نگهداشته شده و با توجه به اینکه هر سه دقیقه یکبار هوا در هواپیما عوض می شود، مشکلی در زمینه فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد.

با وجود این اظهارات باید به این مسئله دقت کرد که هم اکنون وضعیت کشور و بسیاری از استانها در زمینه شیوع ویروس کرونا مناسب نبوده در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دار. بنابراین رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی که جزو توصیه‌های همه متخصصان و دستگاه‌های متولی بهداشت در دنیاست از اهمیت بالایی برخوردار است اما به نظر می رسد برای برخی ایرلاین‌ها تنها پر شدن لود پرواز و بالا رفتن درآمدهای‌شان اهمیت دارد./خبرگزاری ایسنا