تاریخ : دوشنبه 6 مرداد 1399
کد 1298

رویکرد و برنامه‌های دولت فرانسه برای کمک به صنعت گردشگری در مواجهه با بحران ویروس کرونا

صنعت گردشگری در فرانسه یکی از بخش های مهم و درآمدزا برای اقتصاد این کشور می‌باشد. براساس آخرین آمارهای منتشره از سوی موسسه رسمی آمار و مطالعات اقتصادی فرانسه ( INSEE )، بیش از 90 میلیون نفر گردشگر خارجی درسال 2019 از کشور فرانسه بازدید کرده است.
صنعت گردشگری در فرانسه حدود 8 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و با نزدیک به 60 میلیارد یورو درآمد، دو میلیون شغل بصورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد نموده است. برنامه دولت فرانسه برای سال 2020 رساندن رقم گردشگر خارجی به 100 میلیون نفر بود که بدلیل شیوع بحران کرونا، وضعیت این صنعت نه تنها در فرانسه که در سراسر جهان دگرگون گردیده است.
بیشترین خسارات و زیان‌های وارده به اقتصاد فرانسه ناشی از بحران کووید 19 در سه حوزه صنعت گردشگری ( شامل هتلداری و رستوران داری )، صنعت خودروسازی و صنعت هوانوردی رخ داده است. بنابراین در برنامه بازسازی اقتصادی دولت این سه بخش بعنوان اولویت‌های اصلی مطرح گردیده و مورد توجه ویژه قرار گرفته است. طبق آمار ، هرماه قرنطینه بین 10 تا 15 میلیارد یورو به صنعت گردشگری فرانسه ضرر وارد کرده است.
 رویکرد و برنامه‌های دولت فرانسه برای احیای صنعت گردشگری
ژان باتیست لوموان وزیر مشاور نزد وزیر اروپا و امور خارجه فرانسه که مسئولیت گردشگری در فرانسه را برعهده دارد ، اخیرا در مصاحبه‌ای با یکی ازنشریات فرانسوی درخصوص سیاست‌ها و تدابیر دولت برای مقابه با ویروس کرونا و حمایت از صنعت گردشگری توضیحاتی ارائه کرد. اهم نکات مطرح شده به قرار زیر می‌باشد :
 اجرای برنامه بیکاری پاره وقت :
اولین پاسخ دولت به احیای گردشگری تعبیه رویه موسوم به بیکاری پاره وقت در این حرفه بود به این معنا که تا 100 درصد حقوق ماهانه کارکنان این بخش از سوی دولت پرداخت تا از این طریق فشار کمتری به این شرکت ها وارد شده و از ورشکستگی نجات یابند. این رویه موجب شده است که دولت ماهانه 2 میلیارد یورو بویژه به بخش های هتلداری و رستوران داری کمک نماید.
اعطای وام با ضمانت دولت به بخش گردشگری :
طبق آخرین آمارهای ارائه شده ، بیش از 6 میلیارد یورو به 66 هزار شرکت در حوزه گردشگری وام با ضمانت دولتی ارائه گردیده است که بطور متوسط رقم هر وام به حدود 92 هزار یورو بالغ می‌گردد. علاوه بر این صندوق ذخیره دولتی نیز در حال تدوین یک برنامه کمک مالی بالغ بر 1.3  میلیارد یورو به این بخش می‌باشد.
 تشکیل یک کمیته بین وزارتی برای تقویت بخش گردشگری :
با توجه به این که صنعت گردشگری دارای ابعاد مختلف بوده و وزارت خانه‌ها و سازمان‌های مختلفی در این موضوع دخیل می‌باشند لذا دولت تصمیم به تشکیل کمیته بین وزارتی برای تقویت این بخش و چاره اندیشی در مورد جبران خسارات سنگین وارده ناشی از بحران همه گیر کرونا گرفته است. نخستین هدف این کمیته تدوین یک نقشه راه جامع در این زمینه می‌باشد. دولت معتقد است رونق گردشگری باید بصورت تدریجی صورت گرفته و تدابیر اتخاذ شده لازم است به شکل دائمی در دوران خروج از بحران کرونا ادامه یابد.
رونق بخشیدن به گردشگری داخلی:
یکی از راه کارهای دولت برای حمایت از صنعت گردشگری ، رونق بخشیدن به گردشگری داخل فرانسه است. با توجه به اینکه در حال حاضر همچنان هتل ها تعطیل بوده وگردشگر خارجی بدلیل محدودیت اعمال شده برای ورود مسافر خارجی به این کشور علاقه چندانی به مسافرت ندارند، لذا در این مرحله و در فصل تابستان اولویت با سفرهای شهروندان فرانسوی در درون مرزها می‌باشد. هرچند شهروندان برخی از کشورهای اروپایی مانند بلژیک نیز بطور سنتی در فصل تابستان به فرانسه سفر می نمایند.
 ارتباط مستمر با مناطق ( استان ) مختلف در فرانسه برای جذب بیشتر گردشگر:
 ارتباط دائمی‌با متولیان بخش گردشگری در مناطق مختلف فرانسه برای اجرای برنامه‌های ویژه جهت جذب بیشتر گردشگر در دستور کار دولت قرار دارد. طبق آمارهای منتشره ، مردم فرانسه در دوره قرنطینه مبلغی حدود 60 میلیارد یورو پس انداز داشته اند. دولت تلاش دارد از طریق فعال سازی توریسم داخلی از این پس انداز در جهت رونق صنعت گردشگری بهره برداری نماید.
وام صندوق ذخیره دولتی به گردشگری ساحلی و کوهستانی:
در راستای کمک به بخش گردشگری داخلی بویژه گردشگری ساحلی و کوهستانی در فصل تابستان ، صندوق ذخیره دولتی طرحی را برای کمک مالی و اعطای وام به مبلغ 3 میلیارد یورو در نظر گرفته است. این وام بصورت بلند مدت داده خواهد شد. جزییات این طرح هنوز منتشر نشده است.
 برنامه کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهای عضو:
در این رابطه فرانسه از کشورهای فعال برای ایجاد یک صندوق کمک مالی تحت عنوان صندوق مشترک بازسازی اقتصادی کشورهای اروپایی بوده است. ایده اولیه این صندوق از سوی فرانسه مطرح گردید و امانوئل ماکرون رئیس جمهور این کشور با خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان درخصوص اعطای کمک به مبلغ 500 میلیارد یورو به توافق رسیدند. متعاقب این توافق کمیسیون اروپا طرحی را بالغ بر 750 میلیارد یورو ارائه نموده که قرار است طی روزهای آینده از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپایی به تصویب برسد. درصورت تصویب این طرح و تاسیس این صندوق فرانسه نزدیک به 4 میلیارد یورو می‌تواند وام دریافت نماید. کل این مبلغ قرار است در جهت احیا و بازسازی سه بخش اصلی گردشگری ، خودرو و هوانوردی هزینه شود.
دولت فرانسه طرح حمایتی خود از سه بخش گردشگری ، خودرو و هوانوردی را تهیه و در قالب اصلاح بودجه اواسط ماه ژوئن جاری به مجلس نمایندگان ارائه نموده است. این اصلاحیه بعد از تصویب در مجلس ملی به مجلس سنا ارسال شده و در حال بررسی می‌باشد. دراصلاحیه سوم بودجه 45 میلیارد یورو اضافی به بخش گردشگری ، خودرو و هوانوردی اختصاص یافته است تا آنها را از بحران مالی خارج نماید. از این مبلغ 18 میلیارد یورو به بخش گردشگری تعلق دارد.
براساس اظهارات گزارشگر توریزم در مجلس ملی فرانسه ، درچارچوب کمک های دولت به بخش توریسم، مبلغ 5 میلیون یورو وام بلاعوض به آژانس توسعه توریزم با توجه به مشکلات درآمدی این آژانس در نتیجه بحران کرونا اعطا گردیده که مورد استقبال نمایندگان واقع شده است. بخشی از درآمدهای این آژانس از هزینه صدور ویزا برای گردشگران عمدتا چینی تامین می‌گردید.
براساس برنامه پیشنهادی دولت ، 80 درصد وام های اعطایی ، به شرکت هایی تعلق می‌گیرد که کمتر از 250 نفر کارمند در آن شرکت ها مشغول بکار می‌باشند
طبق پیش بینی‌های انجام شده رشد تولید ناخالص داخلی فرانسه در سال 2020 بدلیل شیوع بحران کرونا ، منفی 11 درصد خواهد بود و بدهی دولت به بیش از 120 درصد تولید ناخالص داخلی بالغ خواهد گردید.