تاریخ : چهارشنبه 1 مرداد 1399
کد 1288

کمیته مالیات کمیسیون سرمایه گذاری، بانک، بیمه و مالیات با موضوع بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه تشکیل جلسه داد.

براساس طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اخذ مالیات بر عایدی، از سرمایه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، از اموالی که در ایران واقع است؛ کمیته مالیات کمیسیون سرمایه گذاری، بانک، بیمه و مالیات جلسه ای با هدف بررسی این طرح در محل اتاق تبریز برگزار نمود.
اهداف عمده این طرح از نظر مجلس،  ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی و تنظیم فعالیت بخش‌های مختلف اقتصادی است. در این طرح در خصوص تعریف مالیات بر عایدی یادآور شده است: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از پایه‌های مالیاتی است. که می‌تواند به افزایش منابع عمومی بیانجامد، ولی عمدتاً کارکرد تنظیم‌گری داشته و می‌تواند با تضعیف فعالیت‌های غیرمولد و کاهش انگیزه‌های سوداگرانه نقش موثری در تنظیم بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، طلا و ارز ایفا کند.
در همین راستا طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه با هدف حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد، کاهش نوسانات بازارهای دارایی از جمله خودرو، مسکن، طلا و ارز همچنین جلوگیری از افزایش قیمت ناگهانی این بازارها پیشنهاد می‌شود. اعمال این مالیات موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی کاهش یافته و در نتیجه منجر به جلوگیری از افزایش قیمت نامتعارف در این بازارها خواهد شد، با خروج سوداگران از این بازارها متقاضیان واقعی این دارایی‌ها از جمله اقشار با درآمدهای متوسط و پایین راحت‌تر خواهند توانست خودرو و مسکن که از جمله دارایی‌های ضروری خانوار محسوب می‌شود را خریداری کنند و همچنین افرادی که در اثر سوداگری در این بازارها از افزایش قیمت این دارایی‌ها منتفع شده‌اند، مکلف خواهند شد، بخشی از سود خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا به نفع عموم مردم هزینه شود.
در خاتمه این نشست  اعضای جلسه در خصوص طرح مالیات ستانی از عایدی سرمایه به شرط اجرای علی السویه این طرح علی الخصوص الزام بخش های معاف ، غیرشفاف و به اصطلاح خاکستری اقتصاد کشور به اجرای این قانون و همچنین لحاظ نمودن مشوق هایی برای سوق دادن سرمایه ها به بخش های مولد و تولید که موجب کاهش اختلاف طبقاتی ، توزیع عادلانه درآمد ، کاهش نوسانات قیمتی در بازارهای مختلف و قابل پیش بینی شدن قیمت ها را پیشنهاد دادند.  در این جلسه مقرر گردید: پیشنهادات اصلاحی از طریق کمیسیون سرمایه گذاری ، بانک ، بیمه و مالیات اتاق تبریز به  اتاق ایران جهت اعمال در پیش نویس طرح مذکور ارسال گردد.