تاریخ : پنجشنبه 26 تير 1399
کد 1268

جلسه کمیته پایش تعهدات ارزی در اتاق تبریز

جلسه کمیته پایش تعهدات ارزی در اتاق تبریز با حضور مسئولان ارشد اتاق تبریز، معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی، سازمان صمت، گمرکات استان، بانک ملی برگزار شد.
کمیته پایش تعهدات ارزی اتاق بازرگانی ایران به منظور احصاء مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تجاری کشور در ایفاء تعهدات ارزی اقدام به ایجاد کمیته پایش تعهدات ارزی در اتاق نموده است  و دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز را به عنوان مسئول کمیته پایش تعهدات ارزی برای این کمیته انتخاب نموده است و مهندس عباس کمالی نایب رئیس اتاق تبریز به عنوان مسئول کمیته پایش تعهدات ارزی در استان معرفی شده اند تا این کمیته هم در سطح ملی و هم استانی بر اساس واقعیت های اقتصادی جامعه بتواند با احصاء مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای عملیاتی با حمایت های لازم از فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشور در ایفاء تعهدات ارزی آنها در شرایط سخت اقتصادی اقدام و در تامین ارز مورد نیاز کشور ایفاء نقش نماید.
دکتر یونس ژائله رئیس اتاق تبریز و رئیس کمیته پایش تعهدات ارزی کشور با تاکید بر این نکته که شناخت صحیح درد راهکار اصلی درمان مسائل و مشکلات کشور است در خصوص بررسی نحوه تعهدات ارزی فعالان اقتصادی گفت: باید تمام مبادی اقتصادی استان و کشور به صورت سیستماتیک بررسی و راهکارهای اصلاحی آن در شرایط سخت اقتصادی (تحریم ها) ارائه گردد.
رئیس کمیته پایش تعهدات ارزی کشور با یادآوری این نکته که عمدتا ارز حاصل از صادرات توسط بخش خصوص به انحاء مختلف به چرخه اقتصادی کشور عودت داده شده است؛ خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط ویژه اقتصاد کشور نحوه ایفاء تعهدات ارزی از محل های غیر مرسوم بوده است.
وی در خصوص بررسی نحوه ایفاء تعهدات ارزی فعال اقتصادی افزود: باید در شرایط ویژه اقتصادی مسیرها و مبادی ورودی غیر مرسوم نیز مورد پذیرش قرار گیرد و این کمیته می بایست این مسیرها و مبادی را در شرایط ویژه اقتصادی به دولت و بانک مرکزی به عنوان راهکار عملیاتی توسعه صادرات ارائه نماید تا فعالان اقتصادی به عنوان سربازان جنگ اقتصادی بتواند بدون کوچکترین دغدغه برای حضور مستمر و موثر در بازار های منطقه ای و جهانی فعالیت نمایند.
ژائله توجه به اهلیت دارندگان کارت بازرگانی، و مشکلاتی که از تبع صدور کارت های یکبار مصرف، اقتصاد کشور با آن مواجه است؛ یادآور شد: باید در این خصوص با همفکری و هم افزایی تمام سازمان ها و نهادی مربوطه اقدامات عاجلی صورت گیرد.
رئیس اتاق تبریز در ادامه با اشاره به این نکته که طبق مصوبه دولت در سال 97، صادرات به کشورهای عراق و افغانستان با پولی ملی صورت گرفته است ولی از صادرکنندگان آن دوره خواسته می شود که تعهد مالی خود را به صورت ارزی ایفاء نمایند؛ اظهار امیدواری نمود: با اقدامات این کمیته مباحث از این دست در راستای بهبود فضای کسب و کار در کشور مرتفع گردد و در شرایط اقتصادی موجود فعالان اقتصادی بتواند با استفاده ظرفیت ها خود در راستای بهبود وضعیت اقتصادی کشور اقدام لازم را انجام دهند.
رئیس اتاق تبریز توجه به مباحثی همچون، واردات در مقابل صادرات،  صادرات زیر سقف یک میلیون دلار کارت های غیر معتبر، توجه ویژه دولت به تعهدات ارزی شرکت های دولتی (پتروشمی و فولاد) را،  از دیگر موارد مورد توجه برای بهبود وضعیت اخذ ارز حاصل از صادرات در شرایط سخت اقتصادی خواند و افزود: اتاق ها باید در کمیته پایش تعهدات ارزی با ارائه راهکارهای عملیاتی از بحران های احتمالی در بخش های مختلف تولید و صنعت جلوگیری به عمل آورد.
عباس کمالی نایب رئیس اتاق تبریز و مسئول کمیته پایش تعهدات ارزی در استان با تاکید بر این نکته که بررسی های اولیه حاکی از آن است که بسیاری از تجار به تعهدات ارزی خود عمل نموده اند. خاطر نشان کرد: بررسی ها نشان دهند این نکته است که  فعالان اقتصادی و تجار به تعهدات خود عمل نموده اند ولی از آنجایی با روند کار آشنایی کافی ندارند ایفأء تعهد آنها در سیستمهای مورد نظر دولت ثبت نشده است.
وی در همین راستا اظهار امیدواری نمود با بررسی آخرین لیست ارائه شده از طرف دولت، وضعیت ایفاء تعهد ارزی فعالان اقتصادی مشخص و راهکار های اساسی به منظور اصلاح رویه در حوزه مربوطه در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و تجاری استان و کشور فراهم گردد.
مسئول کمیته پایش تعهدات ارزی در استان با تاکید بر این نکته که دولت می بایست تلاش نماید در راستای دریافت  مطالبات ارزی از تجار و فعالان اقتصادی به امنیت روانی فعالان اقتصادی و تجار لطمه ا ی وارد نیاورد، یادآور شد: در شرایط سخت اقتصادی کوچکترین فشار به فعالان اقتصادی نتیجه عکس در پی خواهد داشت و به جای توسعه اقتصادی و تجاری کشور سبب کاهش فعالیت های اقتصادی و تجاری در کشور خواهد شد؛ که نتیجه منطقی آن خروج سرمایه از کشور و استان خواهد بود.
نایب رئیس اتاق تبریز اخذ فرصت سه ماه برای فعالان اقتصادی از دولت به منظور ایفاء تعهدات ارزی را یکی از پیشنهادات این کمیته در راستای بهبود و اصلاح رویه اخذ ارز حاصل از صادرات بعد  از بررسی لیست نهایی در استان و کشور خواند.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که باید لیست به روز شده فعالان اقتصادی و واحد های صنعتی و تجاری استان که به تعهدات ارزی خود به طور کامل عمل ننموده اند مورد بررسی همه جانبه از طرف نهادهای و سازمان های مربوطه قرار گیرد؛ افزود: باید بر اساس واقعیت های موجود در راستای توسعه اقتصادی و تجاری استان و کشور اقدامات عاجلی در خصوص حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تجاری استان و کشور در نحوه ایفاء تعهدات ارزی صورت گیرد.
سید یوسف حسینی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات با اشاره به این نکته فشارهای وارده بر صادر کننده با استراتژی توسعه صادرات کشور متفاوت است؛ یاد آور شد: برنامه های بانک مرکزی در خصوص تعهدات ارزی صادرکنندگان می بایست بر اساس شرایط اقتصادی کشور تدوین گردد.
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات توجه به اهلیت دارندگان کارت بازرگانی را یکی از عوامل مهم اصلاح رویه در اخذ ارز حاصل از صادرات تجار کشور خواند و اظهار امیدواری نمود با پایش صدور کارت و تعهدات ارزی تجار واقعی از غیره ، تشخیص و حمایت لازم از این قشر زحمت کش به منظور حضور بیش از پیش فعالان اقتصادی ایران در کشور های منطقه و جهان فراهم گردد.  
هنربر معاون سازمان صمت در تجارت بین الملل استان در این جلسه اظهار امیدواری نمود : مسائل و مشکلات تعهدات ارزی استان احصاء و پیشنهاداتی از طرف کمیته پایش به منظور حل مسائل به دولت ارائه گردد.
معاون تجارت بین الملل سازمان صمت تغییر شیوه اخذ تعهدات ارزی را نسبت به شرایط اقتصادی کشور مهم ارزیابی نمود و یاد آور شد: بسیاری از مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی کشور و استان با تغییر شیوه اخذ  تعهدات ارزی قابل اصلاح است.
وی با اشاره با این نکته که موسسات اقتصادی برنددار استان و کشور در موعد مقرر به تعهدات ارزی خود عمل می نمایند. در خصوص بهبود وضعیت اخذ تعهدات ارزی گفت: باید در صدور کارت های بازرگانی به اهلیت تجاری درخواست کننده کارت بازرگانی از طرف سازمان های مربوطه توجه ویژه ای صورت گیرد تا در وقوع مشکلات و مسائل بعدی در حوزه اقتصادی و تجارت جلوگیری به عمل آید.
طاهر روحی مدیر کل امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی مواجه سیستماتیک با مسائل را تنها راهکار بهبود وضعیت ایفاء تهعدات ارزی در کشور خواند و خاطر نشان کرد: باید کلیه اجزاء این سیستم، اعم از بانک ها، صرافی ها، واحد های تولیدی، تجار و شرایط اقتصادی کشور به صورت سیستماتیک مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به ای نکته که در بسیاری از موارد اقدامات استان به عنوان الگوی سایر استان های کشور قرار گرفته است؛ اظهارامیدواری نمود: با بررسی همه جانبه این موضوع راهکار اساسی در سطح ملی برای حل آن ارائه گردد.