تاریخ : چهارشنبه 17 آبان 1396
کد 125

کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز به منظور بررسی مشکلات و راهکارهای صنعت خودور سازی استان تشکیل جلسه داد

کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز با حضور فرهنگی و علیزاده از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رحمانی قائم مقام وزیر صنعت و معدن به منظور بررسی مشکلات و ارائه راهکاری برای پویایی صنعت قطعه سازی و ایجاد صنعت خودور سازی در محل اتاق تبریز تشکیل جلسه داد.
محمد باقر شریف زاده عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز با اشاره به اهمیت صنعت قطعه سازی در اقتصادی استان و کشور و اینکه پویایی صنعت قطعه سازی و مجموعه سازی می تواند منجر به ایجاد صنعت خودور سازی گردد . از حاضرین و نمایندگان مردم در جلسه خواست تا با هم افزایی و مشارکت بر مشکلات موجود در سر راه ایجاد صنعت خودور سازی در استان فایق آیند و این صنعت را که می تواند ارزش افزوده فراوانی برای استان و منطقه ایجاد نماید را مهیا نمایند.
پایدار رئیس انجمن قطعه سازان تبریز با اشاره به این نکته که این انجمن اولین انجمن قطعه سازی کشور است که حدود 24 سال پیش در استان تشکیل یافته است که دویست عضو دارد در خصوص اهمیت صنعت قطعه سازی در توسعه صنعتی یک جامعه گفت: قطعه سازی یک صنعت زیر بنایی است که باعث پیشرفت سایر صنایع نیز می شود وی با اشاره به این نکته مسائل و مشکلاتی که در حوزه های همچون؛ بانک، اداره کار، دارایی و... وجود دارد سبب می شود تا فعالان این بخش بتواند به نحوه مناسبی از ظرفیت های این صنعت در جهت توسعه استان بهره مند شوند.
بهرداد فرشاد نایب رئیس انجمن قطعه سازان  در ادامه موضوعاتی همچون تشکیل اتاق فکر برای sme ها ، تشکیل نهاد رتبه بندی اعتباری واحد های کوچک و متوسط، شرایط تسهیل تضمین دهی برای استفاده از فایناس خارجی بلند مدت برای قطعه سازان برای بهینه سازی خطوط تولید، حمایت مالی و معنوی از انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های صنعتی و خودور برای حضور در مجامع بین الملی، حمایت تسهیل گر گمرکی برای ورود خطوط تولید، انعقاد تفاهم نامه های بین المللی برای حذف عوارض گمرکیبین ایران و کشورهای که به آنها صادرات قطعه داریم، اصلاح زیر ساخت های صادراتی نظیر ریل و راه اهن و انتقال پول، حمایت از ورود تکنولوژی های جدید، اصلاح زیر ساخت های همچون؛ دارایی، ارزش افزوده، بیمه تامین اجتماعی و نیاز به آموزش و پشتیبانی های علمی را از جمله موارد ی خواند که برای بهبود وضعیت قطعه سازان برای ایجاد صنعت خودور سازی را هم ارزیابی کرد.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز با شاره به ظرفیت های صنعتی استان خاطر نشان کرد: مجموعه تراکتور سازی ایران با بهره مندی از زنجیره تامین استانی در صدد است تا صنایع استان وضعیت مطلوبی داشته باشند. وی دیپلماسی اقتصادی را اساسی ترین راهکار توسعه صنعت قطعه سازی و ماشین سازی استان و کشور خواند و خاطر نشان کرد زیر ساخت های لازم برای ایجاد صنعت خودرو سازی در استان وجو دارد.
رضا حینی مدیر کل اموراقتصادی و دارایی استان کمبود منابع بانکی، نوسازی صنایع، دیپلماسی اقتصادی، بازاریابی بین المللی  و تجدید نظر در مدلها های مدیریت را از جمله موضوعات  مورد بررسی برای بهبود وضعیت صنعت استان بخصوص، صنعت قطعه سازی و خودرو سازی خواند و یاد آور شد: با آینده نگری می بایستی عقب ماندگی خود از سیستم های جهانی را بهبود بخشیم .
حسن صدیقی نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز با اشاره به بهره مندی کشورهای توسعه یافته از نسل چهارم تکنولوژی، که هزینه های تولید را بسیار پایین می آورد خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا با استفاده از تکنولوژی های نسل چهارم بهای تمام شده محصولات تولیدی و صادرات این نو محصولات را پایین بیاوریم تا مسائل و مشکلات پیش روی صنعت را مرتفع نمایم.
علیزاده نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که می توان حل مسائل و مشکلات کشور را رد سه سطح بررسی نمود، خاطر نشان کرد: مسائل و مشکلاتی که در سطوح کلان می بایستی از طریق حامیت مرتفع شود، مسائل و مشکلات سوء مدیریت که می بایستی از طریق مجلس و دولت حل شود و مسائل و مشکلاتی که که در حوزه فعالان اقتصادی و صنعتی وجود دارد که این واحد های می توانند با ایجاد بخش هایی چون RND و...  در مجوعه های خود بر مسائل و مشکلات قایق ایند.
وی با یاد آوری این موضوع که مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه 63 مورد تکلیف را زا دلت محترم خواسته است، در خصوص مصوبه شورای معادن استان خاطر نشان کرد: با توجه به این نکته که مقرر شده گردش مالی معان در مناطق مختلف کشور در بانکهای منطقه ای باشد ولی تا کنون این امر تحقق نیافته است.
نماینده مردم شهر ستان ورزقان در مجلس شورای اسلامی بهره مندی از شرکت های دانش بنیان در تولیدات صنعتی، مشخص شدن استراتژی صنعتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمایت اصولی از صنایع مادر در استان همچون ماشین سازی تبریز، توجه به اهلیت در واگذاری ها را جزء مواردی دانست که می بایست در توسعه صنعتی مد نظر قرار دهیم.
محمد حسین فرهنگی نماینده مردم و عضو کمیسیون صنعت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که در بررسی مسائل و مشکلات موجود ، موضوعات می بایستی احصاء گردند تا بتوان در مورد آن تصمیم گیری کرد خاطر نشان کرد: وجود موسسات مالی و سپرده گذاری از طرف مردم در این موسسات نشان می دهد که در جامعه نقدینگی وجود دارد ول یدر مسیر صحیحی هدایت نمی شود که باید راهکاری ارائه شود که یکی از راهکار، اختصاص منابع موجود در نزد مردم به صورت منطقه ای و استانی در اختیار واحد های صنعتی و تولیدی قرار گیرد. وی بخشی دیدن و نگاه دولتی به اقتصاد را از جمله عوارض حاکم بر اقتصاد کشور خواند و در خصوص ایجاد صنعت خودرو سازی در استان خاطر نشان کرد: می بایستی صنعت خودرو سازی در استان ایجاد و به عنان یکی از قطب های صنعتی کشور مطرح گردد.
عضو کمیسیون صنعت مجلس شورای اسلامی ، استاندارد سازی قطعات تولید شده، و دیگر اقدام اساسی برای ایجاد وتقویت صنعت خودرو سازی در کشور را جزء برنامه های کمیسیون نام برد و در خصوص  واگذار ی ها واحد های تولید و صنعتی به بخش خصوصی یادآور شد: بهترین حالت برای واگذاری واحد ها، دادن به بخش خصوصی است.
رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت استمرا و پیوستگی جلسات تخصصی برای حل مسائل و مشکلات واحد های صنعتی را مهم ارزیابی کرد و استفاده از مشاوران دانشگاهی و اجرایی را جزء موارد اساسی در حل مشکلات واحد های صنعتی خواند و در خصوص نحوه دسترسی به منابع گفت: یکی از مشکلات واحد های تولیدی نحوه دسترسی به واحد ها به منابع ملی است که می بایستی در اولویت بندی ارائه تسهیلات، به واحد هایی تسهیلات داده شود که که تولیدات صادرات محور دارند .  
استفاده از فن اوری های جدید به منظور ایجاد قیمت رقابتی در محصولات تولید، اصلاح قانون مالایت بر ارزش افزوده و الگو برداری از کشورهای توسعه یافته، توجه به زیر ساخت های توسعه همچون نوسازی وسایل حمل و نقل و بهبود زیر ساخت های هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای، توجه به قانون سخت و زیان آور، حل مشکلات نقدینگی واحد های تولیدی با ایجاد ال سی داخلی،تسهیل صادرات ماشین الات صنعتی،  

 
آلبوم تصاویر کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز با حضور فرهنگی و علیزاده از نمایندگان مردم