تاریخ : دوشنبه 16 تير 1399
کد 1222

لزوم همکاری نهادهای دولتی و خصوصی برای بازگشت ارز صادراتی

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای اینکه ارزهای حاصل از صادرات در سال‌های اخیر به چرخه اقتصاد کشور بازگردد به همکاری نهادهای خصوصی و دولتی نیاز داریم.

«احسان قمری» با اشاره به تلاش‌های انجام شده در جهت اتکای اقتصاد کشور به منابع غیرنفتی در سال‌های اخیر، تحقق صادرات ۴۱ میلیارد دلاری در سال ۱۳۹۸ و برنامه‌ریزی جهت حفظ و افزایش این مقدار در سال‌ جاری به رغم فشارهای ناشی از تحریم و همچنین شیوع ویروس کرونا را ارزشمند دانست.

وی با اظهار امیدواری برای بازگشت بخش مهمی از ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۷ و ۹۸ به چرخه اقتصادی کشور  تصریح کرد: لازمه بازگشت ارز حاصل از صادرات را همفکری و تعامل کلیه دستگاه‌ها اعم از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و جامعه صادرکنندگان است.

وی به برنامه‌های سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص مساعدت به صادرکنندگان در خصوص ایفای تعهدات ارزی اشاره و تصریح کرد: از هفته گذشته نسبت به دعوت از صادرکنندگانی که در رفع تعهدات ارزی خود با مشکل روبرو هستند، اقدام شده و مراتب جهت بررسی و جمع‌بندی و تصمیم‌گیری نهایی به مراجع ذی‌ربط ارسال شده است.

قمری برگزاری کمیته اقدام صادراتی و کارگروه پایش رفتار تجاری را از دیگر رویکردهای سازمان توسعه تجارت ایران در جهت رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان دانست و گفت: صادرکنندگان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی هستند و باید از صادرکنندگانی که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود در شرایط فعلی اقدام می‌کنند با تدوین بسته‌های تشویقی از سوی بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی تقدیر کرد.