تاریخ : دوشنبه 16 تير 1399
کد 1219

ابهام زادایی بند (ث) ماده (132) قانون مالیاتهای مستقیم

شمولیت نرخ صفر واحدهای تولیدی که اقدام به سرمایه گذاری مجدد نموده اند

موضوع بررسی بند (ث) ماده (132) قانون مالیاتهای مستقیم در پنجاه و ششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی طرح و پس از بررسی گردید.
شرح موضوع از این قرار است: زمانیکه واحد تولیدی اقدام به توسعه، بازسازی و نوسازی در واحد خود می نماید، مشمول بند (ث) ماده (132) قانون مالیات های مستقیم که اشعار می دارد " به منظور تشویق و افزایش سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی در واحدهای موضوع این ماده علاوه بر دوره حمایت از طریق مالیات با نرخ صفر حسب مورد، سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه ‌یافته و سایر مناطق مورد حمایت قرار می‌گیرد."می گردد.
با عنایت به اینکه در بیشتر مواقع اقدامات توسعه ای در ارتباط با بهبود کیفیت و تکنولوژی انجام می گیرد و منجر به افزایش حجم تولید نمی شود، سازمان صمت اقدام به اصلاح مجوز نموده و مجوز جدیدی برای این اقدام صادر نمی کند. اداره امور مالیاتی استان ها نیز به دلیل عدم صدور مجوز از سازمان صمت، این واحدها را مشمول ماده قانون فوق الذکر نمی نماید.
بر این اساس جلسه ای در تاریخ 16/04/99 با حضور نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور و شوراهای استانی در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مرکز ترتیب داده شد و پس از بحث و بررسی ابهامات این بند از قانون مرتفع گردید.
نماینده سازمان امور مالیاتی کشور در این رابطه با استناد به آیین نامه اجرایی موضوع ماده (132) قانون مالیات مستقیم بیان نمود: در فصل چهار این آیین نامه شمولیت واحدهایی که اقدام به سرمایه گذاری نموده اند به صورت کامل بیان شده است که در صورت تایید سازمان صمت، واحد تولیدی شامل معافیت های مذکور می گردد.
در این راستا دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به منظور مرتفع شدن مشکلات واحدهایی که چنین مشکلی دارند، آیین نامه ماده (132) قانون مالیات های مستقیم را به صورت فایل pdf در انتهای این مطلب قرار داه است.