تاریخ : يکشنبه 15 تير 1399
کد 1208

صادرات گاز ترکیه به جمهوری خودمختار نخجوان

ترکیه سالانه 45 الی 50 میلیارد متر مکعب گاز مصرف می‌کند . شرکت بوتاش ( BOTAŞ ) میزان گاز مورد نیاز این کشور را از روسیه ، ایران و جمهوری آذربایجان تامین نموده و از کشورهایی مانند آمریکا ، الجزایر ، قطر و نیجریه گاز مایع ( LNG ) وارد می‌کند . مقدار گاز صادراتی جمهوری آذربایجان به ترکیه از طریق خط لوله نفتی ترانس آناتولی ( TANAB ) تا اواخر ماه ژوئن سال جاری میلادی به 6 میلیارد متر مکعب خواهد رسید .
ترکیه در تلاش است تا بتواند نسبت به صادرات گاز جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان اقدام نماید  و در این راستا مطالعات فنی لازم در خصوص چگونگی احداث خط لوله انتقال گاز از شهر ایغدیر به نخجوان آغاز شده است . پروژه مطالعات فنی و مهندسی  احداث خط لوله انتقال گاز به نخجوان از طریق ترکیه در 30 ژوئن سال جاری میلادی به مناقصه گذارده خواهد شد . برگزاری مناقصه به دلیل شیوع بیماری کرونا با استفاده از شبکه مجازی انجام خواهد شد . شرکت و یا شرکت‌های برنده شده در مناقصه حداکثر 270 روز وقت خواهند داشت تا کلیه مدارک  و پیشنهادات خود را ارائه نمایند .
خط لوله انتقال گاز از ترکیه به نخجوان به طول 82 کیلومتر و به قطر 82 اینچ خواهد بود . پیش بینی می‌شود که این پروژه تا سال 2022 میلادی به اتمام رسیده و ترکیه بتواند در این سال صادرات گاز به نخجوان را آغاز کند .
توافقنامه احداث خط لوله انتقال گاز از ترکیه به نخجوان در سال 2010 میلادی به امضاء رسید و اردوغان در سفر ماه فوریه خود به جمهوری آذربایجان گفته بود که نخجوان از ایران گاز مورد نیاز خود را تامین می‌کند ولی گزینه دیگری نیز از سوی ترکیه ایجاد خواهد شد .
بدنبال صحبتهای اردوغان در آذربایجان،  شرکت نفتی بوتاش ترکیه، فعالیت‌های خود در احداث خط لوله انتقال گاز جمهوری آذربایجان از طریق ترکیه به نخجوان را آغاز کرد .