تاریخ : يکشنبه 8 تير 1399
کد 1147

هفت گام دولت یونان برای اقتصاد پسا کرونا

وزیر دارایی یونان در کمیته پارلمانی این کشور کلیات برنامه هفته ماده‌ای برای مقابله با تاثیرات منفی کرونا بر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی این کشور را اعلام کرد.
این برنامه به شرح ذیل است:

گام اول: عطای وام دولتی پنج ساله به بنگاه‌های اقتصادی به میزان کل دو میلیارد یورو. در این گام حدود 52هزار و پانصد شرکت یونانی هر کدام به میزان 11هزاروپانصد یورو وام دریافت کردند.

گام دوم: تعلیق پرداخت مالیات و بیمه تامین اجتماعی برای خانواده‌ها و شرکت‌ها در طول دوره بحران کرونا و بازپرداخت آنها در اقساط 12 ماهه (بدون بهره) یا 24 ماهه (با بهره دو و نیم درصد) پس از پایان بحران. شروع بازپرداخت این معوقات سال 2021 می‌باشد. لازم به ذکر است در یونان بهره بانکی بازپرداخت معوقات فوق در حالت نرمال پنج درصد است اما در شرایط کرونا دو نیم درصد تعیین شده است.

گام سوم: پرداخت یارانه به شرکت‌ها به منظور پرداخت سود وام‌های اخذ شده. در این مرحله شرکت‌هایی که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته‌اند نیازی به پرداخت سود وام‌های اخذ شده ندارند.

گام چهارم: پرداخت مبلغی به عنوان سرمایه کاری و به صورت قرض توسط بانک توسعه یونان (HDB) در قالب صندوق کارآفرینی (EF) به بیش از ده هزار شرکت یونانی به میزان کل یک و سه دهم میلیارد یورو.

گام پنجم: ارائه وام به بنگاه‌های اقتصادی متاثر از کرونا توسط صندوق ضمانت (GF) بانک توسعه یونان به میزان کل هفت میلیارد یورو. این وام در قالب ضمانت هشتاد درصد سرمایه مورد نیاز شرکت‌های یونانی توسط این بانک پرداخت می‌شود.

گام ششم:کاهش مالیات شرکتی بنگاه‌های اقتصادی یونان توسط دولت.

گام هفتم: پرداخت وام‌های خرد به شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی یونان.

 علاوه بر اقدامات فوق، دولت یونان درخواستی مبنی بر اخذ 32 میلیارد یورو وام از صندوق احیای اقتصادی اتحادیه اروپا  (EURF) به این اتحادیه ارایه کرده است. بر اساس پیش‌بینی‌ها اقتصاد یونان تا پایان سال جاری میلادی بین 8 تا 10 درصد (بسته به موج دوم کرونا) انقباض خواهد داشت اما در سال 2021 به رشد دو درصدی خواهد رسید.