تاریخ : يکشنبه 8 تير 1399
کد 1141

پیشنهاد یک نماینده مجلس برای بازگشت ارزصادراتی

ارز را تک نرخی‌کنیم؛ دلار ۴۲۰۰ تومانی را باید حذف کرد.

یک نماینده مجلس با اشاره به نگرانی‌های صادرکنندگان درباره بازگشت ارزصادراتی زیر قیمت بازار و تأمین ارز در آینده با قیمت بالاتر پیشنهاداتی را مطرح و تأکید کرد که باید به سمت ارز تک نرخی حرکت کنیم ضمن اینکه دلار۴۲۰۰ را هم میتوان حذف کرد.

محسن زنگنه در خصوص لزوم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و تبعات عدم بازگشت ارزها با اشاره به اینکه شعار اقتصاد بدون نفت را می دهیم و همچنین موضوع اجرای اصل 44 و واگذاری امور به بخش خصوصی مطرح است، گفت: ‌اقتصاد بخش خصوصی و تقویت فعالیت ها در این بخش یک لوازمی دارد. اینکه بخش خصوصی نیز به منافع ملی کشور هم متعهد باشد دارای اهمیت است.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه لازمه تقویت بخش خصوصی و کاهش شرکت های خصولتی این است که بخش خصوصی نیز منافع ملی و کشور را ارجحیت بدهد افزود: یکی از این شاخصه ها ارجحیت قرار دادن منافع ملی این است که ارز حاصل از صادرات را دوباره به کشور برگردانیم و بگذاریم نیازهای ارزی کشور تامین شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه اظهارات رییس جمهور در خصوص لزوم اقدام جدی‌تر بانک مرکزی در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی، حرف درستی است افزود: اگر بخش خصوصی این کار را انجام ندهد، بار دیگر بخش دولتی ورود می کند و این موضوع با اصل 44 و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری تناقض دارد.

وی درباره تبعات بازنگشتن ارزهای صادراتی به اقتصاد ایران، ‌بیان داشت: در صورت برنگشتن ارزهای صادراتی تناسبی بین عرضه و تقاضا پیش نمی آید و مسائلی پیش خواهد آمد. البته هم وقتی با بخش خصوصی صحبت می کنیم دلایلی دارند که بعضا درست است.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: نکته اول اینکه قوانینی که در حوزه صادراتی داریم خیلی متغییر است یعنی صادرکننده امنیت ارزی به یک معنا ندارد. یعنی کالا را امروز با یک قانون وارد کرده است و زمانی که می خواهد ارز را برگرداند با یک قانون دیگر مواجه می شود./خبرگزاری تسنیم