تاریخ : شنبه 7 تير 1399
کد 1137

پیشنهاد اعطای تخفیفات پلکانی در خوراک برای توسعه زنجیره پروپیلن

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره استراتژی جدید توسعه صنعت پتروشیمی و تولید پروپیلن گفت: ما در 15 سال گذشته فاقد راهبرد در این صنعت بوده‌ایم و چون برنامه ‌ریزی درستی در بحث متانول و اوره صورت نگرفت، حجم زیادی واحد تولید متانول تعریف شد که در حال حاضر به دلیل افزایش تولید این ماده و کاهش قیمت آن، اقتصاد طرح‌ ها به ویژه طرح ‌های جدید با مشکل مواجه شده ‌اند.

فریبرز کریمایی افزود: MTPها پروژه‌­هایی هستند که می­‌توان از ظرفیت فعلی متانول استفاده کرده و آنها را وارد زنجیره با ارزش افزوده بالاتری کرد. بر این اساس ما باید از تولید و صادرات صرف متانول فاصله گرفته و محصولاتی با ارزش افزوده بیشتری مانند پروپیلن و در ادامه پلی‌­پروپیلن تولید کنیم. این اقدام همچنین آسیب­‌پذیری اقتصاد پتروشیمی کشور را نسبت به بازارهای بین‌­المللی و عوامل پیش‌­بینی نشده‌­ای مانند کرونا کاهش می‌­دهد. در اثر شیوع کرونا هر چقدر محصولات تولیدی نزدیک به مواد پایه‌­ای بودند آسیب بیشتری دیدند و محصولات با ارزش افزوده بیشتر کمتر از این مساله صدمه دیدند.

کریمایی تصریح کرد: دومین بحث در راهبرد این صنعت، استفاده از گاز طبیعی است. ایران یکی از دو کشور اول دارنده مخازن گاز در دنیا است و لذا استراتژی ما باید گاز پایه (Gas base) باشد. پروژه­‌هایی هم که اخیرا برای تولید پروپیلن مطرح شده در همین راستا است. اما واقعیت این است که اقتصاد این طرح‌­ها باید به گونه‌­ای برنامه‌­ریزی شود که جذابیت داشته باشد./خبرگزاری فارس