تاریخ : شنبه 7 تير 1399
کد 1133

اقدامات روسیه برای احیاء اقتصادی پساکرونا

در نیمه اول سال 2020 روسیه با سه معضل به صورت همزمان درگیر شده است. سقوط قیمت نفت به بیش از 50 درصد در اثر اختلافات عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت، ویروس کرونا که موجب تعطیلی و قرنطینه کشور به مدت 4 ماه شده است و همچنین تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا از معضلات دولت روسیه می‌باشد. در این شرایط دولت روسیه برای کاهش اثرات اقتصادی این معضلات و احیای اقتصاد خود اقدام به اجرای طرح‌های اقتصادی کرده است.
 تاثیرات اقتصادی کرونا
اقتصاد روسیه در ماه آوریل با اجرای قرنطینه برای مقابله با کرونا و توقف فعالیت‌های اقتصادی 12 درصد کاهش یافته است. این افت شدید باعث شد تا تاثیر رشد اقتصادی متوسط روسیه در سه ماهه اول هم از بین برود. طبق آمار وزارت توسعه اقتصادی، در سه ماهه اول 2020 اقتصاد روسیه 1.6 درصد رشد کرده بود. با توجه به نتایج ناامید کننده ماه آوریل، این وزارتخانه تخمین می‌زند که اقتصاد روسیه در 4 ماه ابتدایی امسال 1.9 درصد کوچک شده باشد. وزیر اقتصاد روسیه بیان داشته است اقتصاد این کشور در 2020 تا 5 درصد کوچک‌تر خواهد شد و ارزش روبل در بحبوحه همه‌گیری کرونا و سقوط قیمت نفت همچنان پایین می‌ماند. صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که اقتصاد روسیه در 2020 حدود 5.5 درصد کوچک‌تر خواهد شد.

اقدامات
وزیر دارایی روسیه حجم کل حمایت اقتصادی از بودجه سال 2020 را بیش از 6.5 درصد تولید ناخالص ملی تخمین زده است. روسیه 520 میلیارد روبل برای اقدامات ضد بحران اختصاص داده است که 100 میلیارد از آن برای حمایت از مشاغل کوچک و متوسطی است که در نتیجه کرونا درآمد خود را از دست داده‌اند. بانک مرکزی روسیه در راستای حمایت از اقتصاد روسیه نرخ بهره را از 6 به 5.5 درصد کاهش داده است.

طرح دولت روسیه برای احیای درآمد شهروندان
طرح ملی احیای اقتصاد روسیه توسط میشوستین نخست وزیر روسیه تقدیم رئیس جمهور این کشور شده است. از جمله شاخص‌های این طرح عبارت است از:
تلاش برای ورود به رشد پایدار درآمدهای واقعی شهروندان، کاهش سطح بیکاری به کمتر از پنج درصد و نیز تامین آهنگ رشد تولید ناخالص داخلی در سطح حداقل 2.5 درصد تا سال 2021.
به منظور ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سطح درآمد واقعی مردم، علاوه بر احیای تقاضا برای خرید، به‌ویژه خرید تولیدات داخلی، پرداخت‌های مستقیمی نیز صورت خواهد گرفت از جمله هزینه‌های مربوط به بیماران و هزینه‌های استعلاجی خاص و همچنین کمک هزینه‌های قابل توجه به خانواده‌های دارای فرزند. برای اجرای طرح مذکور پنجاه و دو میلیارد روبل بودجه پیش‌بینی شده است.

لغو هزینه رومینگ بانکی
از تاریخ 14 ژوئن 2020 هزینه رومینگ بانکی در روسیه لغو می‌گردد. از تاریخ مذکور حواله و نقل و انتقال وجه بین بانکی در تمامی مناطق روسیه مشمول پرداخت کمیسیون نمی‌شود. یکی از اهداف مورد نظر در این اقدام، افزایش حجم پرداخت‌های غیرنقدی می‌باشد. بانک‌ها برای انجام حواله‌های بین بانکی از 1 تا 1.5 درصد کمیسیون دریافت می‌کردند که با اجرای این مصوبه، این کمیسیون حذف خواهد شد.

انتشار اوراق قرضه
میزان ذخایر اوراق قرضه آمریکا در روسیه 8.7 میلیارد دلار کاهش یافته است. وزارت داریی روسیه برنامه‌ای در دست بررسی و تدوین دارد تا از گسترش چشمگیر اوراق قرضه مردمی در جهت تامین بودجه استفاده نماید. مقامات وزارت دارایی روسیه گفته‌اند این تدبیر بخشی از طرح جامع احیای فعالیت‌های تجاری و کسب و کارهای آسیب دیده به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌باشد. این اوراق صرفاً برای مردم در نظر گرفته شده است. مقامات وزارت دارایی فدراسیون روسیه تاکید کرده‌اند که در شرایط کنونی و تنگناهای ایجاد شده بودجه‌ای ناشی از کرونا، حتی یک روبل هم برای اقتصاد مهم است. حجم انتشار این اوراق به روند فروش آنها بستگی دارد.

ایجاد پایگاه واحد اینترنتی برای کاریابی به دستور پوتین
رئیس جمهور روسیه به دولت دستور داد تا ایجاد یک پایگاه واحد و یکپارچه اینترنتی برای کاریابی را مورد بررسی قرار دهند. این پرتال جدید به متقاضیان کار و سازمان‌های ذیربط امکان می‌دهد تا اطلاعات مربوط به استخدام و جستجوی کار را در آن بارگذاری و به این ترتیب زمینه برای یافتن کار مناسب بررسی می‌شود.

طرح حمایت از صنعت گردشگری
دولت روسیه برای پشتیبانی از بخش گردشگری اقدام به پرداخت وام‌های 6 الی 12 ماهه با نرخ 4 درصد نموده است. علاوه بر آن زمان ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی را 3 ماه تمدید نموده است. همچنین با پرداخت یارانه برای هر شرکت از ورشکستگی آنها جلوگیری کرده است.