تاریخ : سه شنبه 3 تير 1399
کد 1100

کاهش بدهی‌های خارجی موسسات و بخش‌های خصوصی ترکیه

بانک مرکزی ترکیه آمار مربوط به بدهی‌های خارجی کوتاه مدت و دراز مدت بخش خصوصی ترکیه را منتشر کرد.
بر این اساس بدهی‌های ناشی از وام‌های خارجی کوتاه مدت در آوریل سال جاری نسبت به اواخر سال 2019 میلادی بدون احتساب وام‌های تجاری، 895 میلیون کاهش یافته و به رقم 8.1 میلیارد دلاررسید. در این مدت وام‌های خارجی بلند مدت بخش خصوصی ترکیه نیز با 7.4 میلیارد دلارکاهش، 173.6 میلیارد دلار اعلام شد. بدهی بلند مدت بانک‌های ترکیه در ماه آوریل سال جاری میلادی نسبت به اواخر سال گذشته در قالب دریافت وام بانکی به 1.7 میلیارد دلار و در قالب اوراق قرضه نیز با کاهش 1.1 میلیارد دلاری به 20.2 میلیارد دلار رسید. در این دوره بدهی‌های ناشی از وام های اعتباری موسسات مالی غیر بانکی این کشور 1.1 میلیارد دلار و بدهی‌های ناشی از سهام اوراق نیز با 875 میلیون دلار کاهش به رقم 2.8 میلیارد دلار رسید. بدهی وام‌های موسسات غیر مالی ترکیه در آوریل سال جاری نسبت به اواخر سال گذشته میلادی 1.6 میلیارد دلار و بدهی ناشی از سهام اوراق قرضه نیز با 25 میلیون دلار کاهش به 7.5 میلیارد دلار رسید. میزان بدهی‌های کوتاه مدت بانک‌های ترکیه در آوریل سال جاری میلادی نسبت به پایان سال گذشته 652 میلیون دلار کاهش یافته و به 5 میلیارد دلار رسید. بدهی‌های کوتاه مدت موسسات غیر مالی این کشور نیز با 24 میلیون دلار کاهش، 1.7 میلیارد دلار بوده است. 
بررسی بدهیهای ناشی از وامهای خارجی بلند مدت بخش‌های مختلف صنفی تا پایان آوریل سال جاری میلادی نشان می‌دهد که  41.9 درصد از بدهی‌ها مربوط به موسسات مالی و 58.1 درصد مابقی نیز متعلق به موسسات و شرکت‌های غیر مالی است. 76 درصد از بدهی‌های ناشی از وامهای خارجی کوتاه مدت بخش‌های مختلف صنفی ترکیه متعلق به موسسات مالی و 24 درصد مابقی نیزمربوط به موسسات غیر مالی می‌باشد .
 بدین ترتیب ترکیه توانسته است در طی یک دوره یک ساله تا پایان آوریل سال جاری میلادی 42.9 میلیارد دلار از بدهی‌های ناشی از وام‌های خارجی دریافت شده را پرداخت نماید .