تاریخ : سه شنبه 3 تير 1399
کد 1098

در جلسه شورای‌ عالی صادرات غیرنفتی مطرح شد

ماموریت‌های صادراتی معاون اول

کاهش درآمدهای دولت به‌واسطه محدودیت‌های فروش نفت، توجه متولیان اقتصادی کشور را بیش از پیش به منابع درآمدی دیگر از جمله صادرات غیرنفتی جلب کرده است. از این رو، روز گذشته محور اصلی نهمین جلسه شورای‌عالی صادرات غیرنفتی تاکید بر افزایش صادرات بود. در این جلسه معاون اول رئیس‌جمهور هدف‌گذاری ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی را برای سال‌جاری مورد تاکید قرار داد. با توجه به اینکه سال گذشته نیز ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به ثبت رسید،به نظر می‌رسد متولیان اقتصادی کشور به دنبال حفظ همین میزان صادرات در سال ۹۹ هستند.

هدف‌گذاری صادراتی سال۹۹
جلسه شورای‌عالی توسعه صادرات غیر نفتی به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه، حسین‌مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت و حمید زادبوم رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، برگزار شد. و همچنین تعدادی از صادرکنندگان، دیروز در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست گزارشی در خصوص تجارت خارجی کشور ارائه کرد.
اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اینکه در سال‌جاری موضوعی مهم‌تر از توسعه صادرات غیرنفتی برای اقتصاد کشور وجود ندارد، گفت: توسعه صادرات غیرنفتی امسال برای کشور از هر امر دیگری واجب‌تر است و همه دستگاه‌های مرتبط با امر صادرات باید برای تحقق هدف‌گذاری ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی برای سال ۹۹ بسیج شوند.
جهانگیری افزود: اگر به دنبال جهش تولید، حفاظت از اشتغال موجود و تامین ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید هستیم، باید توسعه صادرات غیرنفتی را در اولویت نخست برنامه‌های خود قرار دهیم و دستگاه‌های اجرایی نیز باید بدانند که اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه آنها در سال‌جاری این است که موانع را از پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی بردارند.
معاون اول رئیس‌جمهور از صادرات غیرنفتی به‌عنوان مهم‌ترین پیشران اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: اگر توسعه صادرات غیرنفتی محقق شود بخش تولید، اشتغال و تامین ارز را به دنبال خود به حرکت وامی‌دارد و بسیاری از مشکلات را برطرف خواهد کرد./دنیای اقتصاد