تاریخ : سه شنبه 3 تير 1399
کد 1096

تعیین سقف صادرات ۵۰۰ هزار دلاری برای کارت های جدید

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از دو هفته آینده برای کارت‌های بازرگانی که در سال ۹۹ صادر شده است سقف صادرات قرار داده می‌شود و دارندگان این کارت‌ها امسال می‌توانند فقط ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشته باشند.

 حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این برنامه گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی 20 هزار کارت بازرگانی از فروردین 97 تا تا پایان اردیبهشت امسال صادرات داشته اند.

وی افزود: از این تعداد تعهد ارزی 15 هزار و 368 کارت صفر درصد، هزار و 425 کارت صفر تا 50 درصد و دو هزار کارت، بیش از 50 و کمتر از صددرصد بوده است و هزار و 464 کارت نیز صددرصد به تعهد ارزی خود عمل کرده اند.

 زادبوم گفت:​ مبلغ صادراتی 15 هزار و 368 کارتی که تعهد ارزی آن‌ها صفر بوده حدود 20 تا 25 درصد کل صادرات کشور و حدود هشت میلیارد دلار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کسانی که صددرصد به تعهد ارزی خود عمل کرده اند 24 درصد صادرات را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت:22 درصد صادرات مربوط به کسانی است که تعهد ارزی آن‌ها صفر درصد است، 11 درصد صادرات برای صفر تا 50 درصدی‌ها و 43 درصد صادرات برای افرادی است که به تعهد ارزی خود از 50 تا کمتر از صددرصد عمل کرده اند.

 زادبوم افزود: بسیاری از کسانی که تعهد ارزی آن‌ها صفر درصد است کارت‌های اجاره‌ای دارند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برای صدور کارت بازرگانی اعتبار سنجی بر اساس قانون انجام می‌شود گفت: از طرفی بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و اتاق بازرگانی می‌گویند در صدور کارت سختگیری نکنید، اما از طرفی با بروز تخلفات نتیجه می‌گیریم که باید اعتبارسنجی‌های سختگیرانه تری انجام دهیم.

وی افزود: صدور کارت بازرگانی به وسیله سامانه به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است، اما از اواخر تیر فعال می‌شود.

 زادبوم گفت: هر کس به تعهدات ارزی خود عمل نکند می‌توانیم کارت بازرگانی وی را باطل کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: از دو هفته آینده برای کارت‌های بازرگانی که در سال 99 صادر شده است سقف صادرات قرار داده می‌شود و دارندگان این کارت‌ها امسال می‌توانند فقط 500 هزار دلار صادرات داشته باشند./ تسنیم