تاریخ : سه شنبه 3 تير 1399
کد 1094

سه اقدام تنبیهی گمرک درباره رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان

رئیس کل گمرک از اقدامات این سازمان برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نکنند خبر داد.

سید مهدی میراشرفی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر پیگیری دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی برای بازگشت ارز ناشی از صادرات به کشور اظهارداشت: با هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صمت و سازمان مالیاتی موضوع رفع تعهد ارزی ناشی از صادرات در دستور کار قرار گرفته است تا از این طریق صادرکنندگان برای بازگرداندن ارز راغب شوند.

رئیس کل گمرک در پاسخ به این سوال که طی روزهای اخیر برخی کالاهای صادراتی در مرزها معطل مانده و این معطلی از سمت گمرک بوده است، ضمن تایید آن، تصریح کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا برخی از مرزهای بسته شد و فشار آن روی مرزهایی بود که همچنان باز است. مثلاً در مرز بازرگان گاهی اوقات تا هزار دستگاه کامیون ورودی و خروجی کالای تجاری داشتیم. اما اکنون مرز رازی نیز برای صادرات کالا به سمت ترکیه باز است.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه رویکرد ما تسهیل صادرات و واردات با استفاده از مسیر سبز گمرکی است، بیان داشت: قطعا در این رویه برای صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نکرده باشند تجدید نظر می‌کنیم و این اقدام شروع شده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر اطلاعات صادرات به بانک مرکزی ارسال می‌شود و بعد از پالایش، نام شرکت‌هایی که رفع تعهد ارزی نکرده یا رفع تعهد آنها ناقص باشد به گمرک ارائه می شود. بر این اساس تا جایی که قانون اجازه بدهد با آنها رفتار می‌شود.

سه اقدام تنبیهی گمرک درباره رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان

رئیس کل گمرک در مورد اقداماتی که قرار است برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان انجام شود، اعلام کرد: در گام اول از تسهیلات ویژه گمرکی محروم خواهند شد، همچنین معافیت مالیاتی صادراتی آنها مراعا و منوط به رفع تعهد ارزی خواهد ‌ماند و در ادامه کالای آنها از مسیر سبز گمرکی به مسیر زرد و قرمز هدایت می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: وزارت صمت نیز برای کارت‌های بازرگانی اشخاصی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند محدودیت اعمال خواهد کرد و اگر به نتیجه نرسد این کارت‌ها ابطال می‌شود و در صورتی که این روش‌ها جواب ندهد به مراجع ذیربط و قضایی معرفی خواهند شد./خبرگزاری فارس