تاریخ : سه شنبه 4 مهر 1396
کد 109

کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز با دستور جلسه بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی برگزار شد.

همایش های صادرات غیر نفتی که به صورت ملی و با حضور هیات رئیسه اتاق های سراسر کشور به همت هیات نمایندگان و هیت رئیسه اتاق تبریز از بیست و دو سال قبل کار خود را با هدف گسترش صادرات غیر نفتی آغاز نموده امسال برای بیست و سومین بار در آذر مـاه برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در جلسه کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز که با حضور روسای میزهای تجاری کشورهایی همچون؛ آلمان، لهستان، روسیه و... تشکیل شده بود، مسعود بنابیان عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز یادآور شد: در تلاش هستیم تا بیست و سومین همایش ملی صادرات غیر نفتی با رویکرد تخصصی و عملیاتی در جهت حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و بخصوص صادرکنندگان برگزار گردد.
اعضاء و حاضرین در جلسه کمیسیون در خصوص نحوه برگزاری بیست و سومین همایش ملی توسعه صادرات  غیر نفتی پیشنهادات ذیل را ارائه نمودند:
 دعوت از روسای میزهای صادراتی ، روسای اتاق ها سراسر کشور و روسای کمیسیونهای های تخصصی اتاق ها ، دعوت از وزرای اقتصاد و دارایی ، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، معاون اقتصادی رئیس جمهور و... دعوت از دکتر نیلی و ارائه سخنرانی در خصوص ابر چالشها که آینده ایران را تهدید می کند و دعوت از وزیر اقتصاد و دارایی دولت یازدهم دکتر طیب نیا و تقدیر از نعمت زاده وزیر صنایع، معادن و تجارت دولت یازدهم ودعوت از موسسات معتبر مطالعاتی جهت سخنرانی،
ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به جایگاه تبریز در برگزاری همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در کشور خواستار مباحثی همچون؛ مدیریت نوسانات ارزی، حمل و نقل ، قیمت تمام شده محصولات تولیدی ، اعتبار صادرات ، ورود به پیمان های منطقه ای و داخلی ، بررسی مداخلات دولتی و خارجی در امر تولید و صادرات را از اولویت های بررسی در این همایش خواند و از برگزار کنندگان این همایش خواست در برگزاری موثر این همایش از هیچ کوششی دریغ ننمایند.
مهدی نیا عضو مرکز پژوهش اتاق تبریز در این جلسه خاطر نشان کرد: در این همایش تلاش خواهیم نمود که چالشهای فعالان اقتصادی و صادرکنندگان را بررسی و با  ارائه راهکار در جهت گسترش صادرات غیر نفتی کشور اقدام نمایم. وی  هدفمند نمودن مقالات و گزارش های ارائه شده به منظور پاسخگو بودن به نیازهای فعالان اقتصادی را رویکرد اساسی بیست و سومین همایش صادرات غیر نفتی خواند.
عضو مرکز پژوهش اتاق تبریز تشکیل سه پانل تخصصی در همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی که مباحث متنابه فعالان اقتصادی بخصوص صادرکنندگان را مورد بررسی دهد را از دیگر برنامه های این همایش خواند.
صالحی از فعالان اقتصادی استان و از اعضای اتاق تبریز بررسی قطعنامه های 22 همایش گذشته و عملیاتی شدن این قطعنامه ها در راستای بهبود وضعیت صادرات محصولات غیر نفتی کشور جزء اولویت های همایش 23 خواند و از برگزار کنندگان همایش خواست تا این اولویت را جزء برنامه های اصلی همایش قرار دهند.  
شریف زاده عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز بررسی عواملی همچون؛ تولید ارزان قیمت، تولید محصولات با کیفیت با در نظر گرفتن بازارهای های هدف، مشخص نمودن بازار های هدف و تمرکز بر روی بازارهای انتخاب شده، جدی گرفتن دیپلماسی اقتصادی از طرف سفرای مستقر در سفارتخانه ها کشورمان در سایر کشورها و رایزنان بازرگانی مستقر در سفارتخانه ها، ساماندهی سیاست های ارزی به منظور حضور موثر و مستمر در بازاهای منطقه ای و جهانی، دعوت از مسئولان بانک مرکزی برای تبیین سیاست های ارزی و مالی کشور، برای برگزاری موثر همایش 23 خواستار شد و یاد آور شد در نظر گرفتن مباحث مطرح شده می تواند امکان افزایش صادرات محصولات ایرانی در بازارهای منطقه  و  جهان را مهیا نماید.
حسنی عضو هیات رئیسه انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی در خصوص برگزاری همایش 23 گفت: الگو برداری از کشورهای موفق همچون چین، ترکیه و... می تواند از اولویت های این همایش باشد. وی با اشاره به حضورش در کشورهای ترکیه و چین برای شرکت در همایش های مشابه در آن کشورها خاطر نشان کرد: دعوت شرکای تجاری این کشورها در پانلهای تخصصی و شنیدن پیشنهادات ارائه شده از طرف شرکایی تجاری می تواند در موفقیت تجاری کشورمان هم مفید واقع شود. وی بررسی سیاست های ارزی و نوسانات ارزی و تقویت حمل و نقل به منظور تسهیل ارتباطات تجاری را ازجمله اقدامات موثر در همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی تبریز خواند و یادآور شد: کشورهای همچون چین و ترکیه تمدن را گسترش راههای ارتباطی می دانند و برای توسعه آن از هیچ کوششی دریغ نمی کنند.  
عضو هیات رئیسه انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی بررسی اعتبارات صادراتی را از دیگر اقدامات موثر این همایش خواند و از برگزار کنندگان همایش 23 خواست تا در پانل های تخصصی موارد مطرح شده را به صورت کارشناسی بررسی و راهکارهای لازم به منظور بهبود وضعیت اقتصادی و صادرات محصولات تولیدی کشور را ارائه نمایند. وی حضور ایران در پیمانهای منطقه ای و جهانی برای گسترش روابط تجاری با سایر کشورها را ضروری خواند و خواستار بررسی این موضوع در همایش 23 شد.
دانشور از اعضای کمیسیون و متخصصان حوزه دانشگاه با اشاره به سو گیری کشور های جهان در خصوص آزادی سازی اقتصادی همراه با حمایت گرایی داخلی خاطر نشان کرد: با بررسی توسعه یافته ترین کشورهای جهان هم می توان این واقعیت را مشاهده کرد که کشورهای که آزاد سازی اقتصادی را مد نظر دارند همچنان سیاست های حمایتی خود از صنایع داخلی  خود را در اولویت برنامه های اقتصادی خود قرار داده اند. وی دعوت از سخنرانان مطرح خارجی برای ارائه تحلیل از وضعیت تجاری بین الملل را در همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی خواستار شد. وی با اشاره به اهمیت پنل های تخصصی خواستار برگزاری همایش به صورت دو روزه شده که روز دو به صورت تخصصی در پانلهای در نظر گرفته شده برای موضوع های متنابه را خواستار شد. بررسی چالشهای جهانی و منطقه ای و داخلی از دیگر محور های پیشنهادی ایشان برای همایش 23 بود.
رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز در پایان جلسه خاطر نشان کرد: برای برگزاری هر چه موثر تر این همایش در روزهای آتی جلساتی تخصصی دیگری از طرف کمیسیون برگزار خواهند کرد.