تاریخ : يکشنبه 1 تير 1399
کد 1065

اقدامات دولت اسپانیا جهت بهبود صنعت گردشگری در این کشور

صنعت گردشگری امروزه به یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد کشورها تبدیل شده و یکی از عمده‌ترین منابع درآمدی و ارزی آنها به شمار می‌رود. در این میان، صنعت گردشگری در اسپانیا جایگاه بسیار مهمی داشته و یکی از اصلی‌ترین ستون‌های اقتصاد این کشور است به گونه‌ای که 12 درصد از مجموع تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد. بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا، در سال 2019 بیش از 80 میلیون گردشگر خارجی از اسپانیا دیدن کردند که رقمی‌بیش از 92 میلیارد یورو برای کشور عایدی به همراه داشت.
وقوع بحران سلامتی ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در اسپانیا که منجر به اعلام وضعیت هشدار و اعمال مقررات قرنطینه‌ای در این کشور از تاریخ 14 مارس 2020 لغایت 21 ژوئن 2020 به مدت بیش از سه ماه گردید، به شدت بخش گردشگری این کشور را تحت تأثیر قرار داده و عملاً آن را به تعطیلی کامل کشاند. اکنون با نزدیک شدن به زمان پایان وضعیت هشدار، بازگشایی بخش گردشگری به روی مسافران خارجی تا قبل از پایان فصل تابستان برای کمک به اقتصاد اسپانیا امری ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد. در این راستا، دولت اسپانیا تدابیر مختلفی را در حوزه اقتصادی و کار برای پاسخگویی به نیاز شرکت‌ها و نیروی انسانی فعال در بخش گردشگری اتخاذ نموده که برخی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این ارتباط به شرح زیر بوده است:
کمک‌های مالی:
  • ایجاد خط اعتباری 450 میلیون یورویی موسسه رسمی اعتباری اسپانیا با ضمانت دولت (تاریخ: 22 اسفند 1398 – برابر با 12 مارس 2020)
  • ایجاد خط اعتباری2 میلیارد و 651 میلیون یورویی موسسه رسمی اعتباری اسپانیا با ضمانت دولت (تاریخ: 26 خرداد 1399– برابر با 15 ژوئن 2020)
  • تخصیص 35 میلیارد یورو از 140 میلیارد یورویی که اسپانیا از اتحادیه اروپا جهت بازسازی اقتصاد کشور تقاضا کرده است. لازم به ذکر است این موضوع از طرف اتحادیه اروپا در حال بررسی می‌باشد و هنوز بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نحوه ارائه این کمک (وام، ضمانتنامه و یا وام بلاعوض) اختلاف نظر وجو دارد.
کمک‌های بیمه اجتماعی:
  • تخفیف50 درصدی در پرداخت بیمه اجتماعی کارمندان شاغل شرکت‌های بخش گردشگری، هتلداری و تجارت مرتبط با فعالیت گردشگری به مدت یک سال (از 1 ژانویه 2020 تا 31 دسامبر 2020)
سایر کمک‌ها و اقدامات:
  • تعلیق یکساله پرداخت بهره وام‌های اعطا شده توسط وزارت صنعت، تجارت و گردشگری به شرکت‌های نوپا
  • ایجاد "رصدخانه هوشمند اطلاعات گردشگری" که اطلاعات به روز شده بخش‌های خودمختار اسپانیا و شهرداری‌های این کشور در مورد متغیرهای گردشگری و تکامل آنها و تحلیل تقاضای گردشگری بین‌المللی را ارائه می‌دهد.
  • براساس تازه‌ترین تصمیم‌گیری‌های برخی سازمان‌های فعال در بخش گردشگری همچون موسسه کیفیت گردشگری در اسپانیا،‌ به همه هتل‌ها، رستوران‌ها، هتل آپارتمان‌ها و سایر اقامتگاه‌های مسافرتی مشروط به رعایت تدابیر بهداشتی و ایمنی در بالاترین سطح خود و تائید مراجع ناظر، ضمانت‌نامه‌ای با عنوان «مجوز گردشگری ایمن» اعطا خواهد شد تا با اعتمادسازی و جذب گردشگران، موجب رونق دوباره این صنعت شوند.
اقدامات و طرح های در حال بررسی:
  • کاهش درصد مالیات بر ارزش افزوده از 21 درصد به 4 درصد (مطرح شده توسط رئیس بخش خود مختار مورسیا)
  • ایجاد خط اعتباری با ضمانت دولت برای شرکت های هواپیمایی (مطرح شده توسط اتاق بازرگانی اسپانیا)
  • کاهش درصد مالیات بر ارزش افزوده از 21 درصد به کمتر از 7 درصد (مطرح شده توسط اتاق بازرگانی اسپانیا)