تاریخ : شنبه 31 خرداد 1399
کد 1059

نشست تصمیم گیری ایجاد پنجره واحد فیزیکی برای شروع کسب و کار در محل اتاق تبریز

بر اساس مصوبه سی و ششمین نشست هیات مقررات زادیی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، ماه گذشته پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار برای شرکت های با مسئولیت محدود در اتاق تهران افتتاح شد. با ایجاد این پنجره واحد فیزیکی فرایند ثبت شرکت در 72 ساعت انجام می گیرد که اتفاق بسیار مهمی در بهبود شاخص شروع کسب و کار در ایران محسوب می گردد.
در این راستا اتاق بازرگانی تبریز با استقبال از این اتفاق بسیار مهم، آمادگی خود را جهت ایجاد این پنجره واحد در اتاق تبریز را اعلام نمود. از این رو نشستی با حضور مدیران ارشد دستگاه های اداره اقتصاد و دارایی، اداره امور مالیاتی، ثبت اسناد و املاک استان، تامین اجتماعی، اداره کل پست و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در تاریخ 99/03/31 برگزار شد.

یونس ژائله رئیس اتاق تبریز، در سخنانی با اشاره به اهمیت موضوع ایجاد پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در استان یادآور شد، این طرح در پنجاه و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان از دبیرخانه شورای گفتگو پیشنهاد و تصویب گردید.
رئیس اتاق تبریز در خصوص عملیاتی نمودن این پیشنهاد افزود، بر اساس پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی ایران، استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی و شیراز به عنوان استانهای منتخب برای اجرای این پروژه به عنوان پایلوت معرفی شدند.
وی از کلیه مدیران دستگاه های اجرایی ذی ربط در این خصوص خواست کارشناسان مطلع و تام الاختیار خود را جهت استقرار در اتاق بازرگانی تبریز معرفی نمایند.

علی اصغر عباس زاده مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان در این خصوص بیان نمود، استان آذربایجان شرقی از سال های گذشته تجربه خوبی در ایجاد پنجره واحد داشته است. وی با اشاره به مصوبه سی و ششمین نشست هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بیان نمود. استان ما نیز به عنوان یکی از استان های پیشرو ملزم به ایجاد این پنجره واحد شده است که اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ها به عنوان ناظر این طرح، عمل خواهد کرد.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به زمان مقرر شده که می بایست پنجره واحد سرمایه گذاری مجازی تا بهمن ماه سال جاری عملیاتی گردد گفت، با ایجاد این پنجره واحد، رتبه کشور در شاخص شروع کسب و کار تغییرات بسزائی خواهد داشت.

غلامرضا شریفی رئیس سازمان امور مالیاتی استان با اشاره به آمادگی کامل این زمان برای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی در پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار یاد آور شد، در حال حاضر حدود 80 درصد از خدمات این سازمان به صورت الکترونیکی ارائه می گردد و این سازمان در صدد آن است در کوتاه ترین زمان ممکن صد در صد خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه دهد.

جعفر سمساری مدیر کل سازمان تامین اجتماعی استان نیز با بیان این نکته که در آینده نزدیک تمام خدمات این سازمان به صورت الکترونیکی خواهد بود، در خصوص بهبود فضای کسب و کار در استان پیشنهاد داد، به منظور اثرگذاری بیشتر این پنجره واحد، شیوه نامه ای تدوین و وظایف دستگاه های ذی ربط مشخص گردد.

ابوالفضل حسن پور نماینده اداره کل اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی با اشاره به این نکته که عمده اقدامات این اداره کل به صورت مکانیزه و در مرکز استان متمرکز است گفت، با توجه به زیر ساخت های موجود در استان، در صورت ارائه کامل مدارک از سوی متقاضیان، ثبت شرکت در کمتر از 72 ساعت نیز امکان پذیر می باشد.

مهدی قهرمانی دبیر کل اتاق تبریز با اشاره به تجربه اتاق تبریز در خصوص پنجره واحد گفت، با توجه به اینکه ایجاد این پنجره واحد با هدف حذف بروکراسی های زاید اداری برنامه ریزی شده است، لذا دستیابی به این هدف، مستلزم معرفی کارشناسان مطلع و تام الختیار از سوی دستگاه های مربوطه می باشد که دسترسی مناسب به سیستم و اختیار تام داشته باشند.
در پایان این نشست مقرر گردید، دستگاه های مرتبط با ثبت شرکت، کارشناسان مطلع و تام الاختیار خود را جهت استقرار در اتاق بازرگانی تبریز معرفی نمایند تا در کوتاهترین زمان پنجره واحد فیزیکی شروع کسب و کار در اتاق تبریز افتتاح گردد.