تاریخ : شنبه 31 خرداد 1399
کد 1058

بولتن شماره سه امور بین‌الملل اتاق تبریز

فدراسیون روسیه را بیشتر بشناسیم

بولتن امور بین‌الملل اتاق تبریز با هدف ارائه جدیدترین گزارش‌های اقتصادی بین‌المللی به همراه ارائه اطلاعات اساسی کشورهای جهان جهت آشنایی فعالان اقتصادی تهیه می‌گردد. لازم به ذکر است که در تهیه گزارشات کارشناسی، از مطالب ارسالی نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در کشورهای مختلف و معاونت بین‌الملل اتاق ایران نیز بهره‌برداری می‌گردد.
تهیه شده در واحد اموربین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز


بولتن شماره 3

فدراسیون روسیه



خرداد ۱۳۹۹

اطلاعات اساسی فدراسیون روسیه

 
مساحت: 17098246 کیلومترمربع (بزرگترین کشور دنیا و دارای مساحتی بیش از 10 برابر مساحت ایران)
جمعیت: بیش از 146 میلیون نفر (نهمین کشور پرجمعیت دنیا)
پایتخت: مسکو با جمعیتی بیش از 12 میلیون نفر
شهرهای مهم : سن پترزبورگ با جمعیتی بیش از 5 میلیون نفر،  و شهرهای با جمعیت بین یک تا دو میلیون نفر به ترتیب: نوووسیبیرسک، یکاترینبورگ، نیژنی نووگورود، قازان، چلیابینسک، سامارا، اومسک، اوفا، روستوف نا-دونو، کراسنویارسک، پرم، وورونژ، ولگاگراد.
مذهب: اکثریت مسیحی – دارای 7 درصد مسلمان (حدود 10 میلیون نفر)
تولید ناخالص داخلی:  1638 میلیارد دلار  (یازدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال 2019)
رشد تولید ناخالص داخلی: 2.3 درصد (در سال 2018)
نرخ تورم: 4.6 درصد (در سال 2019)
نرخ بیکاری: 4.7 درصد (در مارس 2020)
بزرگترین صادرکنندگان کالا به فدراسیون روسیه در سال 2019: به ترتیب چین، آلمان، آمریکا، بلاروس، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، کره جنوبی، قزاقستان، لهستان. (ایران در رتبه شصت و دوم)


مهمترین اقلام وارداتی ایران از فدراسیون روسیه در سال 2019:
  1. غلات  (480 میلیون دلار)
  2. چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی، فرآورده‌های حاصل از تفکیک آنها، چربی‌های خوراکی آماده، موم‌های حیوانی یا نباتی (429 میلیون دلار)
  3. چوب و اشیای چوبی، زغال چوب (71 میلیون دلار)
  4. گوشت و احشای خوراکی (40 میلیون دلار)
  5. ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و اجزاء و قطعات آنها، دستگاه‌های ضبط و پخش صوت، دستگاه‌های ضبط و پخش صوت و تصویر تلویزیونی، اجزاء و قطعات و متفرعات این دستگاه‌ها (34میلیون دلار)
  6. رآکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار و آبگرم، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، اجزاء و قطعات آنها (22 میلیون دلار)
  7. وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه‌آهن یا تراموا و اجزاء و قطعات و متفرعات آنها (12 میلیون دلار)
  8. آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی، سنجش، کنترل، دقت سنجی، آلات و دستگاه‌های طبی-جراحی، اجزاء و قطعات و متفرعات آنها (10 میلیون دلار)
  9. کاغذ و مقوا، اشیای ساخته شده از خمیر کاغذ، از کاغذ یا از مقوا (8.5 میلیون دلار)
  10. سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی (8.5 میلیون دلار)
مجموع کل واردات ایران از فدراسیون روسیه در سال 1398 حدود 1 میلیارد و 171 میلیون دلار بوده است که 2.68 درصد از کل واردات کشورمان محسوب می‌شود. این رقم نسبت به سال 1397 حدود 13.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
لازم به ذکر است فدراسیون روسیه، در رده ششم کشورهای صادرکننده به ایران در سال 1398 قرار دارد. (گمرک ایران هنوز آمار کامل و قطعی مربوط به سال 1398 را ارائه نکرده است)


مهمترین اقلام صادراتی ایران به فدراسیون روسیه در سال 2019:
  1. میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند (148 میلیون دلار)
  2. سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی (128 میلیون دلار)
  3. شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان، عسل طبیعی، محصولات خوراکی که منشا حیوانی دارند (20 میلیون دلار)
  4. مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد (15 میلیون دلار)
  5. محصولات دارویی (13 میلیون دلار)
  6. چدن، آهن و فولاد (11 میلیون دلار)
  7. نمک، گوگرد، خاک و سنگ، گچ، آهک و سیمان (9 میلیون دلار)
  8. فرآورده‌ها از سبزیجات، میوه‌ها یا از سایر اجزای نباتات (7 میلیون دلار)
  9. الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره (5 میلیون دلار)
  10. مصنوعات از سنگ، گچ، سیمان، پنبه نسوز، میکا یا از مواد همانند (4 میلیون دلار)
 
مجموع کل صادرات غیرنفتی ایران به فدراسیون روسیه در سال 1398 برابر با 458 میلیون دلار بوده است که 1.11 درصد از کل صادرات کشورمان محسوب می‌شود. این رقم نسبت به سال 1397 حدود 61 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
لازم به ذکر است فدراسیون روسیه، در رده یازدهم کشورهای عمده مقصد صادرات ایران در سال 1398 قرار دارد. (گمرک ایران هنوز آمار کامل و قطعی مربوط به سال 1398 را ارائه نکرده است)
 
مهمترین اقلام وارداتی فدراسیون روسیه از جهان در سال 2019:
  1. رآکتورهای هسته‌ای، دیگ‌های بخار و آبگرم، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، اجزاء و قطعات آنها (43 میلیارد و 235 میلیون دلار)
  2. ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی و اجزاء و قطعات آنها، دستگاه‌های ضبط و پخش صوت، دستگاه‌های ضبط و پخش صوت و تصویر تلویزیونی، اجزاء و قطعات و متفرعات این دستگاه‌ها (29 میلیارد و 765 میلیون دلار)
  3. وسایل نقلیه زمینی غیر از نواقل روی خط راه‌آهن یا تراموا و اجزاء و قطعات و متفرعات آنها (23 میلیارد و 738 میلیون دلار)
  4. محصولات دارویی (14 میلیارد و 69 میلیون دلار)
  5. مواد پلاستیکی و اشیاء ساخته شده از این مواد (9 میلیارد و 830 میلیون دلار)
  6. آلات و دستگاه‌های اپتیک، عکاسی، سینماتوگرافی، سنجش، کنترل، دقت سنجی، آلات و دستگاه‌های طبی-جراحی، اجزاء و قطعات و متفرعات آنها (7 میلیارد و 292 میلیون دلار)
  7. مصنوعات از چدن، آهن یا فولاد (6 میلیارد و 490 میلیون دلار)
  8. میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند (5 میلیارد و 98 میلیون دلار)
  9. چدن، آهن و فولاد (5 میلیارد و 28 میلیون دلار)
  10. محصولات شیمیایی آلی (4 میلیارد و 446 میلیون دلار)
 
  • حجم کل تجارت ایران و فدراسیون روسیه در سال 1398 حدود 1 میلیارد و 629 میلیون دلار بوده است.
  • تراز تجاری 713 میلیون دلار به نفع فدراسیون روسیه بوده است.
  • حجم کل تجارت فدراسیون روسیه با جهان در سال 2019 حدود 666.6 میلیارد دلار بوده است که سهم ایران از این تجارت 0.24 درصد است.
  • میزان واردات فدراسیون روسیه در سال 2019 حدود 243.78 میلیارد دلار بوده است که سهم ایران از این میزان 0.11 درصد است.


مسئولیت کمیسیون همکاری‌های مشترک تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، از طرف ایرانی وزارت نیرو ایران (در حال حاضر جناب آقای اردکانیان) می‌باشد.
تاریخ برگزاری آخرین اجلاس کمیسیون مشترک تجاری و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، 1398/03/28 بوده است.
 

اطلاعاتی از بازار روسیه و صادرات به روسیه


برخی مشخصات بازار روسیه
  • بازار روسیه، یک بازار مصرفی محسوب می‌شود و برخی از مناطق آن تا 85% مصرف کننده محصولات وارداتی هستند.
  • مصرف کننده‌های روسی قبل از کیفیت به قیمت توجه دارند.
  • مصرف کنندگان در مسکو تمایل به محصولات جدید دارند؛ در حالی که مصرف کنندگان در سنت‌پتربورگ در این خصوص محافظه کارترند.
  • فروشگاه‌های هایپرمارکت تسلط قابل ملاحظه‌ای بر شبکه توزیع خرده فروشی در روسیه دارند.
  • محصولات خارجی با سه مشکل موانع تجاری (تعرفه‌ای، مجوزها و ...) موانع مربوط به توزیع کنندگان (کاغذبازی) و قیمت تمام شده محصول روبرو هستند.
  • بسته بندی تاثیر مستقیمی در فروش دارد.
  • مشارکت در نمایشگاه‌های روسیه برای یافتن طرف تجاری مفید است.
  • روسیه دارای روند کند بروکراسی(دلال‌گری) است و این امر هزینه تمام شده محصول را افزایش می‌دهد.
  • روند کند بروکراسی اداری در روسیه سبب شده تا پرداخت‌هایی جهت تسریع در روند اداری انجام شود.
  • بعضی مواقع ورود به بازار روسیه با یک محصول جدید راحت تر از گرفتن سهم بازار محصولات فعلی از دست سایر رقباست.
  • اگر توان عرضه و رقابت در شهرهای مهم و بزرگ روسیه را برای محصول خود ندارید بهتر است محدوده‌های جغرافیایی کوچک را برای عرضه انتخاب کنید.
  • علیرغم مشکلات، ورود به بازار روسیه سخت‌تر از ورود به بازار کشورهای اروپایی همچون فرانسه نیست.

موارد قابل توجه در صادرات به روسیه
  • مراجعه به لیست اقلام صادراتی ایران به روسیه طی سال‌های گذشته
  • مراجعه به لیست اقلام وارداتی روسیه از جهان
  • بررسی اشکال مناسب حمل کالا
  • کسب اطلاعات از گمرک روسیه و آگاهی از تخفیفات گمرکی، مالیات‌ها و عوارض متعلقه
  • بررسی قوانین صادراتی ایران و اطلاع از ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها
  • تهیه لیست قیمت بر اساس شرایط مختلف تحویل
  • مشتری‌یابی از طریق نمایشگاه‌ها، عضویت در هیات تجاری اعزامی، شرکت‌ها و تجار روسی و نهادهای سیاسی و تجاری
  • توجه به زمان‌های طلایی در ارسال محصولات
  • استعلام شرکت طرف روسی از منابع معتبر
  • درخواست کدهای سه گانه شرکت روسی (بانکی، مالیاتی و ثبتی) و استعلام وضعیت شرکت از اداره مالیات روسیه
  • توجه به مشخصات تماس شرکت (سایت، ایمیل، تعداد شماره‌های دورنگار و تلفن)
  • درخواست مدارک شرکت (اساسنامه و مجوز فعالیت)
  • اجتناب از هرگونه پیش پرداخت، حق واسطه‌گری و رشوه خارج از قرارداد
  • عدم اعطای هرگونه وکالت و حق نمایندگی خارج از قرارداد
  • آماده بودن بروشور و کاتالوگ از سوی شرکت ایرانی جهت ارائه به طرف روسی به زبان روسی
 
قوانین گمرکی روسیه
سرویس گمرک فدرال وابسته به وزارت توسعه اقتصادی و تجارت، بر اساس قوانین فدرال، موافقتنامه‌های بین‌المللی، تصویبنامه‌های وزارت توسعه اقتصادی و تجارت، وزارت دارایی و بانک مرکزی روسیه فعالیت می‌کند. سرویس گمرک فدرال روسیه از طریق ادارات هفت‌گانه گمرک در مناطق مسکو، سنت پترزبورگ، نیژنی نووگراد، روستف، یکاترینبورگ، نووسیبیرسک و ولادی وستک و دفاتر نمایندگی خود در کشورهای آلمان، فنلاند، بلژیک، قزاقستان، بلاروس، اوکراین و قرقیزستان فعالیت می‌کند. گمرک آستاراخان که بخش بزرگ کالاهای مبادلاتی میان ایران و روسیه را ترخیص می‌کند زیر نظر اداره گمرک روستف است.
سیاست گمرکی روسیه دارای چهار ویژگی است:
  • عوارض گمرگی پایین در زمینه واردات تجهیزات فنی
  • فرایند ساده ترخیص گمركی
  • كنترل دقیق گمركی بعد از ترخیص كالا
  • توسعه همگرایی گمركی در میان كشورهای مستقل مشترك المنافع
 
نرخ های گمرکی روسیه
حقوق گمرکی در روسیه بر اکثر محصولات وارداتی اعمال می‌شود. اکثر نرخ‌های ورودی گمرکی روسیه بر اساس ارزش کالا می‌باشد. از سوی دیگر عوارض خاصی نیز بر تعدادی از انواع محصولات وارداتی بر اساس حجم، وزن یا کمیت آنها اعمال می‌شود. برخی کالاها دارای عوارض ترکیبی هستند که شامل اعمال چند نرخ است. نرخ‌های گمرکی روسیه از ۱۰۰ درصد در مورد مشروبات الکلی تا صفر درصد برای کالاهای دارای اولویت وارداتی همچون ماشین آلات متغیر است. به طور میانگین نرخ‌های عوارض ورودی بین ۵ تا ۲۰ درصد ارزش گمرکی کالا است.
نرخ‌های پایه مشخص شده در مقررات در مورد کشورهایی که به آنها اصل دولت کامله‌الوداد اعطا شده است، اعمال می‌شود. برخی کالاهای وارداتی از کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته به روسیه نیز با ۷۵ درصد نرخ پایه (۲۵ درصد تخفیف) و یا صفر درصد محاسبه می‌شود. با این حال این محصولات عمدتاً محدود به مواد اولیه و صنایع دستی می‌گردد. کالاهای تولید شده در کشورهای ثالث مشمول عوارضی به مقدار دو برابر نرخ پایه می‌باشد. مواردی همچون محصولات ترانزیتی، اقلام وارداتی برای استفاده شخصی (ارزش آنها نباید از ۲۵۰۰ دلار و وزن آنها از ۳۵ کیلوگرم بیشتر باشد)، محصولات فرهنگی، وسایل نقلیه که در حمل بار و مسافر به کار گرفته می‌شود و کمک‌های بشردوستانه در روسیه از پرداخت حقوق گمرکی معاف هستند. هزینه فرایند گمرکی در روسیه بین ۳ تا ۱۵ هزار یورو برای هر اظهارنامه گمرکی است که با توجه به ارزش گمرکی کالای وارداتی مورد نظر اخذ می‌گردد. پرداخت‌های گمرکی در روسیه به طور کلی و یا همزمان با ارائه اظهارنامه گمرکی به گمرک صورت می‌پذیرد.
 
مقررات گمرکی واردات کالا به روسیه
واردات کالا به روسیه بر اساس قوانین گمرکی و با نظارت و کنترل مستقیم دولت این کشور انجام می‌شود. در مرحله نخست، باید چگونگی سیستم ارسال کالا، بازدید آن هنگام ورود به روسیه و تحویل آن به دریافت کننده، مشخص شود. ارز دریافتی برای فروش کالا و چگونگی فرستادن آن به مبدا نیز باید روشن باشد. بر اساس قانون گمرک روسیه، کالاهایی که از مرزهای گمرکی این کشور عبور می‌کنند، باید عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. این پرداخت در بدو ورود کالا و پس از گرفتن همه مجوزهای لازم از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های وابسته، در گمرک انجام شده و سپس برگ ترخیص کالا صادر می‌شود. مالیات بر کالاهای وارداتی به چند صورت دریافت می‌گردد. یکی در زمان ترخیص بر اساس تعرفه‌های گمرکی و دوم مالیات آن که بسته به قیمت فروش داخلی روسیه است.
برای ورود کالا به روسیه، مدارکی را از شرکت‌های داخلی مطالبه می‌نماید که شامل موارد زیر است:
  1. قرارداد بین یک شرکت خارجی فروشنده با خریدار روس که به تائید بانک روسی رسیده باشد که آن را در روسیه «پاسپورت ایزدیلکا» می‌نامند، زیرا داشتن این قرارداد انتقال ارز پس از فروش کالا به خارج از کشور را ممکن می‌سازد.
  2. گواهی مبدا کالا یا فرم A که کالاهای وارداتی از کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه را مشمول 25 درصد تخفیف تعرفه‌ای براساس نظام gsp می‌کند.
  3. بارنامه‌ای که در آن میزان کل وزنی قرارداد و میزان هر سری قید گردیده باشد.
  4. اصل پروانه شرکت تحویل گیرنده کالا که قبلاً در گمرک کد کامپیوتری گرفته باشد.
  5. گواهی بهداشت داخلی روسیه که از قبل توسط ارائه نمونه کالا اخذ می‌گردد و تا روز ترخیص باید آماده گردد(برای مواد کنسرو شده مدت طولانی و برای مواد فله مدت کمتری نیاز است). گمرک چنانچه مدرکی را ناقص بشمارد اقدام به تخلیه کالا در انبار گمرک تا تکمیل مدارک نموده و می‌تواند در ازاء هر روز انبارداری، مبلغی را دریافت کند.
 
معمولاً موارد نقص عبارتند از: عدم صدور گواهی بهداشت، فقدان نوشتار وزن و تاریخ مصرف و محتویات به زبان روسی.
 
پس از ورود کالا به گمرک، شرکت گیرنده یا نماینده آن که در بارنامه ذکر شده است صاحب بار تلقی گردیده و حق ترخیص کالا را دارد.
 
مشکلات و چالش‌های موجود در بازار صادراتی روسیه
  • فضای اقتصادی روسیه با ویژگی‌هایی چون مقررات بیش از حد، روند کند بوروکراسی اداری و موانع متعدد اداری شناخته می‌شود.
  • دشواری ارتباط دو كشور بدلیل عدم آشنایی تجار با زبان های رسمی دو کشور و عدم فراگیری زبان‌های رایج بین‌المللی. متاسفانه تجار کشورمان بر خلاف تجار کشورهای مستقل مشترک‌المنافع آشنایی چندانی به زبان روسی ندارند و این از موانع عمده فعالیت آنان در روسیه می باشد. طرف روس در مقایسه با ایران در آموزش زبان فارسی موفق تر بوده است و سالانه بیش از ۱۰۰ نفر زبان‌آموز فارسی از دانشگاه های روسیه فارغ التحصیل می‌شوند.
  • اختلال در سیستم‌های بانكی و تبادلات پولی میان دو کشور به دلیل تحریم‌ها.
  • عدم شناخت دقیق صادركنندگان ایرانی از وسعت بازار روسیه و عدم شناخت شركت‌های روسی از توانمندی‌های صادراتی ایران.
  • گرانی شهر مسكو و هزینه‌های زیاد سرمایه‌گذاری اولیه. برخی از شرکت‌های ایرانی برای اجاره دفتر در مسکو مشکلات مالی دارند. چنانچه شرکتی بخواهد در مسکو مراکز پخش کالا دایر نماید می‌بایست هزینه زیادی صرف پرداخت اجاره و یا خرید ملک نماید. ایجاد مراکز تجاری با کمک مشترک بخش خصوصی و دولتی می‌تواند یکی از راهکارها برای حل این مشکل باشد.
  • عدم توجه به كیفیت محصولات صادراتی در بلندمدت. صادرکنندگان ایرانی نباید تنها به سود آنی و کوتاه مدت فکر کنند، بلکه باید محصولاتی به روسیه صادر نمایند که نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی دارای کیفیت بالاتری باشد.
  • برنامه‌ریزی و حضور موفق شرکت‌های خارجی و حمایت‌های خاص برخی دولت‌ها از شركت‌های متبوع.
  • رقابت‌های منفی صادركنندگان ایرانی در روسیه.
 
تکنیک‌های مذاكره تجاری با روس‌ها
  1. مذاکره کنندگان روسی به زمان و وقت شناسی اهمیت نمی‌دهند آنها گاه به عنوان تاکتیک دیر در جلسات حاضر می شوند. آنها خود را مقید به چارچوب‌های زمانی و ضرب الاجل نمی‌کنند و فرایند مذاکره را تا جایی که بتوانند کش می‌دهند. آنها خصوصاً در مرحله اول مذاکره سعی می‌کنند از حریف خود اطلاعات بگیرند.
  2. با اینکه روس‌ها معامله‌گرا هستند اما تا طرف‌های خود را کاملاً نشناسند با آنها کار نمی‌کنند.
  3. روس‌ها وقت زیادی را صرف شناخت طرف مقابل و آشنایی با مسائل شخصی و خانوادگی وی می‌کنند اما اصل رابطه برایشان اهمیتی ندارد و نگاهشان به رابطه کوتاه مدت است.
  4. در سبک برخورد، روس‌ها نسبتاً رسمی و خشک هستند. خیلی اهل مزاح نیستند و همتایان خود را با نام خانوادگی خطاب قرار می‌دهند.
  5. روس‌ها در مجموع بیشتر درون‌گرا هستند تا برون‌گرا. بسیاری از اوقات سخنان آنها مبهم و اسرارآمیز است که با اندکی زبان بدن سعی می‌کنند آن را رساتر نمایند. تماس چشمی کوتاه با مخاطبین خود برقرار می‌کنند. فاصله بدنی معمولی را رعایت می‌کنند. در صورتی که در بین مذاکرات با مخاطب خود تماس بدنی برقرار نمایند مثلاً دست به پشت کسی بزنند این امر نشانه اعتماد پیدا کردن آنهاست.
  6. مذاکره کنندگان روسی ابتدا بر روی یک چارچوب کلی کار می‌کنند و سپس به جزئیات می‌پردازند. در واقع آنها از کل شروع می‌کنند و به جزء می‌رسند.
  7. روس‌ها در مذاکرات خصوصاً در مراحل اولیه چندان اهل سازش و توافق نیستند و به راحتی راه نمی‌آیند. حتی ممکن است سازش و توافقات طرف خود را با اقدام متقابل پاسخ ندهند. آنها سازش را ناشی از ضعف می‌دانند.
  8. روس‌ها در اتخاذ مواضع و بیان درخواست‌ها موضع سرسختانه‌ای دارند. معمولاً درخواست‌ها و پیشنهادات اولیه آنها حداکثری است. در بیان مواضع بسیار ایده آلیست هستند نه واقع نگر . معمولاً منتظر می‌شوند تا طرف مقابلشان پیشنهاد اولیه را بدهد.
  9. روس‌ها معمولاً به عنوان تاکتیک از سکوت و وقفه‌های طولانی استفاده می‌کنند تا حریف خود را به هم بریزند. آنها همچنین ممکن است برای کسب اهداف خود مذاکره را به بن بست بکشانند و سرسختی نشان دهند.
  10. نگرش روس‌ها به مذاکره برد-باخت است. در واقع آنها صحنه مذاکره را صحنه جنگ می‌دانند که یک طرف در آن پیروز می‌شود و طرف دیگر شکست می‌خورد.
  11. سیستم حقوقی در روسیه حمایت چندانی از مذاکره کنندگان خارجی نمی‌کند، لذا در مذاکرات تجاری اصل این است که هر چه می‌توان افراد ذی نفوذ بیشتری را در ارگان‌ها و نهاد‌های ذی ربط در اختیار داشت.
  12. فرایند مذاکره و تصمیم‌گیری در روسیه بسیار کند است. از این روست که مک دونالد بعد از ۱۴ سال مذاکره با روس‌ها توانست اولین شعبه خود را در این کشور افتتاح نماید.
  13. روس‌ها بسیار خانواده‌گرا هستند و یکی از موضوعاتی که مورد پرسش آنها قرار می‌گیرد مسائل خانوادگی و شخصی طرف‌های مقابل است. علاوه بر این برای برقراری ارتباط شخصی با روس‌ها می‌توان در مورد تغییرات در روسیه، اوضاع اقتصادی، جنگ جهانی دوم و اوضاع سیاسی بحث نمود. در مقابل روس‌ها دوست ندارند در مورد مسائل زیر با آنها صحبت شود: تزار و پادشاهی در روسیه، مذهب، اقلیت‌های قومی، مقایسه روسیه با کشورهای پیشرفته و مقایسه مسکو با سن‌پترزبورگ.
  14. مذاکره‌کنندگان روسی خصوصاً دیپلمات‌های این کشور بسیار مطلع و در کار خود خبره هستند. در بسیاری از اوقات نسبت به تاریخ و فرهنگ کشور طرف مقابل خود، از خود وی مطلع‌تر هستند.
  15. روس‌ها با اختیارات محدودی در پای میز مذاکره حاضر می‌شوند و برای موارد مهم باید با مافوق‌های خود هماهنگی‌های لازم را صورت دهند.
  16. روس‌ها به هیچ وجه اهل خطر و ریسک نیستند و از موقعیت‌های مبهم گریزانند. مادامی که به جمع‌بندی‌های دقیق نرسند و تمامی تاییدها را از مقامات مافوق خود دریافت نکنند، تصمیم نمی‌گیرند. در نتیجه بسیار کم انعطاف هستند.
 
 قانون استملاک در فدراسیون روسیه
 
بر مبنای قانون اساسی روسیه، اتباع خارجی و افرادی که تابعیت ندارند از حقوق و مسئولیت‌های یکسانی با اتباع فدراسیون روسیه برخوردارند مگر در مواردی که قانون و موافقتنامه‌های بین‌المللی تعیین کرده باشند. درباره حقوق مالکیت در روسیه قانون استملاک این فدراسیون به موارد زیر اشاره دارد:

مالکیت زمین 
اتباع خارجی، اشخاص حقوقی خارجی و افراد فاقد تابعیت حق احراز مالکیت زمین را دارند به جز در مناطق مرزی تا عمق پنجاه کیلومتری مرزهای فدراسیون روسیه و زمین‌هایی که طبق قانون فدرال زمین‌های ویژه به شمار می‌روند . اما اتباع خارجی حق تملک زمین‌های کشاورزی را در روسیه ندارند و تنها می‌توانند آن را حداکثر تا 49 سال اجاره کنند. شرکت‌هایی هم که پنجاه درصد از سرمایه آنها خارجی است، از مالکیت این زمین‌ها محروم هستند.

مالکیت منابع (معادن، جنگل‌ها و غیره)
بر اساس قوانین منابع طبیعی، بهره برداری از معادن، جنگل‌ها و سایر منابع طبیعی بر مبنای استانداردها و با رعایت شرایط تعیین شده به اتباع فدراسیون روسیه، اتباع خارجی و اتباع بدون تابعیت واگذار می‌شود. اما اتباع خارجی تنها می‌توانند این منابع را اجاره کنند.

خرید مسکن و اماکن تجاری و صنعتی
اتباع خارجی (اشخاص حقیقی و حقوقی) می‌توانند مسکن، اماکن تجاری و صنعتی را در روسیه به تملک درآورند مگر در مواردی که قانون منع کرده باشد. برای اتباع خارجی علاوه بر مدارک لازم برای خرید ملک، ترجمه رسمی‌گذرنامه شخص حقیقی خارجی و یا مدارک شخص حقوقی ضروری است.

خرید خودرو
اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی همانند دیگر شهروندان فدراسیون روسیه می‌توانند با رعایت مقررات و ضوابط، خودروی دلخواه خود را بخرند. اتباع خارجی تنها در زمان اقامت قانونی خود در روسیه می‌توانند از خودروی خود استفاده کنند.

قانون زمین 
بر اساس فصل 35 بند 5 قانون زمین، اتباع خارجی، افرادی که تابعیت ندارند و اشخاص حقوقی خارجی، حق شفعه خرید یا اجاره قطعه زمینی که در زمین مالک دیگری قرار گرفته را دارند. البته رئیس‌جمهور روسیه می‌تواند فهرست انواع ساختمان‌هایی که از این امر مستثنی هستند را تعیین کند.
بر اساس قانون فدرال « N 261 در مورد بنادر دریایی در فدراسون روسیه» فصل 28 بند 2، زمین در محدوده بندری دریا نمی‌تواند به اتباع خارجی، افرادیکه تابعیت ندارند و سازمان‌های خارجی فروخته شود.

محدودیت‌های خرید و فروش زمین در روسیه
بر اساس فصل 27 قانون زمین، فروش زمین‌های زیر در روسیه ممنوع می‌باشد:
  1. ذخیره‌گاه طبیعی
  2. تاسیسات که در آن نیروهای مسلح فدراسیون روسیه به طور مداوم مستقر هستند
  3. تاسیسات که در آن دادگاه‌های نظامی واقع شده‌اند
  4. تاسیسات متعلق به سرویس امنیت فدرال
  5. تاسیسات متعلق به ارگان‌های حفاظتی دولتی
  6. تاسیسات مربوط به انرژی هسته‌ای، تجهیزات ذخیره سازی برای مواد هسته‌ای و مواد رادیواکتیو
  7. تاسیسات متعلق به سرویس فدرال 
  8. قبرستان‌های نظامی و مدنی
  9. تاسیسات فنی – مهندسی، خطوط ارتباطی که برای دفاع و نگهبانی مرز دولتی اختصاص دارند.
همچنین قطعات زمینی که در تملک دولت هستند، محدودیت خرید و فروش دارند:
  1. قطعات زمین در محدوده مناطق ویژه محافظت شده که در بند 4 ذکر نشده‌اند
  2. قطعات زمین از ذخایر جنگلی 
  3. قطعات زمین که در اطراف آن تاسیسات آب با مالکیت دولتی یا شهرداری قرار دارند
  4. قطعات زمین که در محدوده آن تاسیسات مربوط به میراث فرهنگی و موزه‌ها قرار دارند
  5. قطعات زمین که برای تامین دفاع و امنیت، صنایع دفاعی، امور گمرکی هستند و در بند 4 ذکر نشده اند
  6. قطعات زمینی که برای ساختن، تعمیر یا بهره برداری از تاسیسات ترابری دریایی و ترابری هوایی اختصاص دارند، تاسیسات زیرساخت‌های حمل و نقل راه آهن و همچنین جاده‌های فدرال
  7. قطعات زمین که در آن تاسیسات زیرساخت های فضایی واقع شده است
  8. قطعات زمین در اطراف سازه‌های آبی (سدها، پل‌ها و ...)
  9. قطعات زمین که مختص تولید مواد سمی هستند
  10. زمین‌هایی که با زباله‌های خطرناک و رادیو اکتیو آلوده شده‌اند.
 
 
ثبت شرکت با مسئولیت محدود در فدراسیون روسیه توسط شخص خارجی که در روسیه می‌باشد
 
طبق قوانین فدراسیون روسیه، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند نسبت به ثبت شرکت با مسئولیت محدود در فدراسیون روسیه اقدام نمایند. لازم به ذکر است که این شرکت می‌تواند به صورت مستقل توسط فرد خارجی و یا به صورت مشترک با تبعه فدراسیون روسیه به ثبت برسد. فرایند ثبت شرکت برای فرد خارجی عملاً همانند ثبت آن برای شهروند روسیه است و تنها تفاوت آن این است که فرد خارجی می‌بایست ترجمه رسمی گذرنامه خود را به زبان روسی نیز ارائه دهد.
نکته: ذکر محل اقامت فرد خارجی متقاضی ثبت شرکت الزامی نیست. ذکر آدرس محل سکونت فرد یاد شده در خارج از روسیه کافی است.

نحوه گشایش شرکت با مسئولیت محدود در روسیه
          طبق قانون فدرال ثبت، اشخاص حقوقی و کارآفرینان و اشخاص خارجی که قصد گشایش شرکت با مسئولیت محدود را دارند نیازی به داشتن اجازه کار، اقامت دائم و نیز دیگر مجوزها را ندارند. علاوه بر این سکونت خارجیان مالک شرکت‌ها و کمپانی‌ها در روسیه الزامی نیست. در روسیه انواع اشکال حقوقی برای ثبت شرکت وجود دارد که رایج‌ترین آن شرکت با مسئولیت محدود(OOO) برای انجام امور تجاری، صادرات و واردات و غیره؛ شرکت سهامی (AO)، شرکت سهامی خاص (3AO)، و شرکت سهامی عام (ЛAO) است.

          ثبت شرکت با مسئولیت محدود توسط شخص خارجی شامل مراحل زیر است:
  1. نام شرکت را انتخاب کند.
  2. آدرس شرکت (محل استقرار شرکت) آن را مشخص کند. انجام این کار هم به صورت عقد قرارداد اجاره محل اداری و یا با مراجعه به شرکت‌های ویژه‌ای که در ازای دریافت حق‌الزحمه این خدمات را ارائه می‌دهند و آدرس‌های حقوقی را برای انجام مکاتبات پستی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند، امکان پذیر است (منظور در واقع خرید یک آدرس حقوقی برای ثبت شرکت است).
  3. تعداد موسسان و همچنین مدیرعامل شرکت را مشخص کند. مدیرعامل شرکت برخلاف موسس آن، کارمندی است که به استخدام شرکت درآمده است و مشمول تمام قوانین جاریفدراسیون روسیه می‌گردد.
نکته مهم: باید در نظر داشت که فرد خارجی می‌تواند به عنوان مدیرعامل شرکت و یا هر سمت دیگری منصوب شود بدون آنکه موسس شرکت باشد. در صورتیکه فرد خارجی قصد احراز سمت مدیرعاملی شرکت را داشته باشد، باید مجوز کار در روسیه را دریافت کند. افراد دارای اقامت دائم و یا اقاما موقت در فدراسیون روسیه نیازی به دریافت مجوز کار ندارند.
 
       4. مقدار سرمایه اولیه شرکت را مشخص کند. سرمایه اولیه می‌تواند به صورت پولی و با مادی (نظیر اموال شرکت) مشخص گردد.
       5.بسته مدارک لازم برای ثبت شرکت را تهیه کند. این مدارک شامل موارد زیر است:
  • تکمیل درخواست ثبت شرکت طبق فرم NP11001. در این درخواست باید کد «طبقه‌بندی عمومی فعالیت اقتصادی در روسیه» یعنی ОҠВЗД2 مراجعه کرد.
  • تنظیم تصمیم برای ثبت شرکت (متنی است که براساس آن تصمیم به ثبت شرکت مکتوب می‌شود) درصورتیکه موسس شرکت یک نفر باشد.
  • صورتمجلس (پروتکل) مجمع عمومی موسسان شرکت (درصورتیکه موسسان دو نفر یا بیشتر باشند).
  • اساسنامه شرکت در دو نسخه. در تهیه اساسنامه باید بسیار دقیق عمل نمود زیرا شرکت پس از ثبت شدن اجازه انجام آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی را دارد که در اساسنامه شرکت ذکر شده‌اند.
  • رسید بانکی پرداخت کارمزدها و عوارض دولتی (درحال حاضر مبلغ 4000 روبل می‌باشد). پرداخت این مبلغ از قبل و در هر شعبه‌ای از بانک دولتی (زبیربانک) ممکن است.
  • اسناد لازم برای آدرس حقوقی شامل ضمانتنامه موجر مبنی بر تائید آدرس حقوقی و کپی برابر اصل سند مالکیت موجر.
  • کپی گذرنامه (فرد خارجی) و یا پاسپورت روسی (در صورت مشارکت تبعه روسیه در تاسیس شرکت) همراه با عکس و کد شناسه مالیاتی موسسان و مدیرعامل. در مورد شخص خارجی، ترجمه رسمی گذزنامه ضروری است.
  • درخواست انتخاب نظام تسهیل شده مالیاتی (به زبان روسی УСН) مبنی بر انتخاب پرداخت مالیات УСН 6% و یا УСН 15% در سه نسخه (در صورتیکه شرکت شما یکی از این دو گزینه نظام تسهیل شده را انتخاب کرده باشد).

          6.تحویل بسته مدارک یاد شده به اداره مالیات. در صورتیکه موسس شرکت راسا و بدون کمک گرفتن از شرکت‌های کارگزاری قصد ثبت و مراجعه به اداره مالیات را داشته باشد نیازی به تائید محضری مدارک ذکر شده نیست. همه موسسان باید هنگام تحویل مدارک حضور داشته باشند. اگر مدیرعامل شرکت از جمله موسسان آن نباشد، حضور وی در اداره مالیات الزامی نیست.

توصیه ضروری: اتباع خارجی بهتر است از شرکت‌های کارگزاری برای ثبت شرکت استفاده کنند.


اقدامات لازم پس از ثبت شرکت:
  1. موسس (موسسان) شرکت پس از دریافت اساسنامه (به ثبت رسیده) از اداره مالیات، گواهی ثبت شرکت و دیگر مدارک از اداره مالیات نسبت به افتتاح حساب (حساب‌های) روبلی و ارزی در بانک مورد نظر خود اقدام می‌کند.
  2. شرکت را در صندوق بازنشستگی و بنیاد بیمه اجتماعی روسیه به ثبت برساند.
اشخاص حقوقی خارجی علاقه‌مند به فعالیت تجاری در فدراسیون روسیه مجاز به ثبت شرکت و شعب شرکت‌های خارجی در این کشور می‌باشند.

مالیات و انتخاب نحوه پرداخت مالیات

در روسیه دو نظام پرداخت مالیات توسط شرکت‌ها وجود دارد: نظام مالیاتی عمومی یا استاندارد و نظام مالیاتی ویژه

الف- نظام مالیاتی عمومی СНО) یا (ОСНО

این نظام پیچیده‌ترین سیستم پرداخت مالیات از میان گزینه‌های موجود در روسیه است که پرداخت تعداد زیادی از انواع مالیات، انجام امور حسابرسی کامل شرکت و احصاء مالیاتی را در بر می‌گیرد. سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارآفرینانی که هنگام ثبت شرکت نظام پرداخت مالیات مورد نظر خود را انتخاب نکرده‌اند، به صورت خودکار مشمول نظام مالیاتی عمومی می‌شوند. اشخاص حقوقی که نظام مالیاتی عمومی را انتخاب می‌کنند، هیچگونه محدودیتی در انجام فعالیت‌های اقتصادی ندارند و از نظر تعداد کارکنان، مقدار درآمد حاصل از فعالیت و نوع فعالیت اقتصادی آزادانه عمل می‌کنند. به طور معمول شرکت‌های بزرگ و پرداخت‌کنندگان مالیات بر ارزش افزوده (20% NDS) این نوع نظام مالیاتی را انتخاب می‌کنند. استفاده از نظام مالیاتی عمومی وقتی مقرون به صرفه است که بخش بزرگی از قراردادهای شرکت مشمول این نظام می‌شوند. یعنی اینکه شرکت علاقه‌مند است مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را هنگام واردات به روسیه برگرداند و یا اینکه بخش عمده فعالیت شرکت با تجارت کلان (عمده فروشی) و غیره در ارتباط است.
شرکتی که از نظام عمومی پرداخت مالیات استفاده می‌کند موظف است:
  1. گزارش‌های حسابداری تهیه کند.
  2. گزارش‌های حسابداری و پرداخت‌های مالیاتی را هر سه ماه یکبار به اداره مالیات ارائه دهد.
  3. در پایان سال یک گزارش حسابداری از کل فعالیت مالی شرکت به اداره مالیات ارائه نماید.
  4. مالیات‌های اساسی (مالیات بر ارزش افزوده، پرداخت‌های بیمه و بازنشستگی) را پرداخت کند.
ب- نظام مالیاتی ویژه

این نظام بر چند قسم به شرح زیر می‌باشد:
  1. نظام مالیاتی تسهیل شده 
این نظام مناسب‌ترین شیوه برای فعالیت شرکت‌های با مسئولیت محدود است و برای تسهیل حداکثری فعالیت تجارت خرد کارآفرینان در نظر گرفته شده است.

       2.نظام مالیاتی تخصیصی

چنین مالیاتی نه از درآمد واقعی بلکه از درآمدی که دولت از قبل برای مثلاً مساحت مشخصی از فروشگاه و یا تعداد شعب فروش آن و یا کارگاه تولیدی و غیره مقرر کرده است، پرداخت می‌شود.

       3.نظام مالیاتی براساس امتیازنامه (پتنت)

این شیوه مالیاتی نیز در تمام مناطق روسیه برقرار نیست و همه نوع فعالیت اقتصادی را در برنمی‌گیرد. هدف از انتخاب آن خرید امتیازنامه انجام فعالیت اقتصادی برای چند ماه و یا چند سال است.

        4. مالیات واحد کشاورزی

این نظام ویژه مالیاتی به بخش‌های مختلف کشاورزی و شرکت‌های کشاورزی اختصاص دارد.
بنابراین فعالان اقتصادی که قصد فعالیت در فدراسیون روسیه را دارند باید با توجه به نوع فعالیتی که قصد انجام آن را دارند، نسبت به انتخاب نظام مالیاتی مورد نظر خود اقدام کنند. البته مشورت با کارشناس حقوقی امری ضروری است.