تاریخ : يکشنبه 25 خرداد 1399
کد 1031

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته سوم خردادماه 1399

پیش‌بینی بانک جهانی از نرخ رشد تولید ناخالص جهان در سال 2020، برآورد صندوق بین‌المللی پول از هزینه‌های صرف شده برای مقابله با بحران کرونا، افت فاحش شاخص تولید صنعتی منطقه یورو جزو مهم‌ترین اعداد و ارقام اقتصادی منتشر شده طی این هفته بوده‌اند.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

176 میلیون نفر

بانک جهانی: تا پایان سال جاری میلادی 176 میلیون نفر براثر رکود اقتصادی ناشی از شیوع جهانی کرونا به جمع افرادی که کمتر از 3.2 دلار در روز درآمد دارند، افزوده خواهند شد.

5.2 درصد

بانک جهانی: تولید ناخالص جهان در سال جاری میلادی تحت تأثیر بحران کرونا 5.2 درصد نسبت به سال گذشته کوچکتر خواهد شد که این رقم بیشترین افت سالانه تولید ناخالص جهان از جنگ جهانی دوم تاکنون به شمار می‌رود.

70 درصد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو): بیش از 70 درصد از کودکان کار جهان در بخش کشاورزی مشغول کار هستند.

2.5 میلیون دستگاه خودرو

سی‌ان‌ان: شرکت خودروسازی فورد حدود 2.5 میلیون دستگاه از خودروهای به فروش رفته خود در آمریکا را به دلیل احتمال باز شدن درهای آنها در حین حرکت فراخوان کرده است.

15 میلیارد یورو

سی‌ان‌ان: دولت فرانسه متعهد شده است که به‌منظور جلوگیری از تضعیف جایگاه شرکت‌های ایرباس، ایرفرانس و سایر شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی این کشور در برابر رقبای چینی و آمریکایی، 15 میلیارد یورو برای حمایت از این شرکت‌ها تخصیص دهد.

3.7 میلیون گالن

سی‌ان‌ان: مدیرعامل شرکت لبنیاتی «کابوت کریمری» آمریکا در یادداشتی با اعلام اینکه شرکت‌های لبنیاتی آمریکا روزانه 3.7 میلیون گالن (حدود 14 میلیون لیتر) شیر تازه را به دلیل نبود تقاضا دور می‌ریزند، تأکید کرد که این شرکت‌ها بدون حمایت بلندمدت دولت قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود.

20.4 درصد

فایننشال تایمز: دفتر ملی آمار انگلیس اعلام کرد که تولید ناخالص داخلی این کشور در ماه آوریل 20.4 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است که این رقم بزرگترین سقوط تولید ناخالص داخلی انگلیس طی یک ماه از زمان ثبت آمارهای ماهانه تولید ناخالص داخلی (1997 میلادی) تاکنون محسوب می‌شود.

3.4 میلیارد دلار

فایننشال تایمز: سرمایه‌گذاران چینی در سال 2019 حدود 3.4 میلیارد دلار در استرالیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این رقم نسبت به سال قبل از آن 58 درصد کاهش نشان می‌دهد.

10 تریلیون دلار

رویترز: کریستالینا گئورگیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول، روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در جهان تاکنون دولت‌ها حدود 10 تریلیون دلار برای مهار این ویروس و مقابله با تأثیرات اقتصادی آن هزینه کرده‌اند.

1.2 میلیارد دلار

بلومبرگ: دولت مالزی پرداخت 1.2 میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق ثروت ملی ایران کشور برای کمک به نجات شرکت خطوط هوایی مالزی (مالزی ایرلاینز) از بحران مالی ناشی از شیوع جهانی ویروس کرونا را در دست بررسی دارد.

3.2 میلیارد دلار

بلومبرگ: شرکت کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس برآورد کرده است که میزان فروش ایران شرکت در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 3.2 میلیارد دلار نسبت به دوره سه‌ماهه قبل کاهش خواهد یافت.

15 درصد

بلومبرگ: بانک مرکزی اسپانیا پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد این کشور در بدترین سناریوی ممکن 15 درصد نسبت به سال گذشته میلادی کوچکتر خواهد شد.

10 هزار نفر

گاردین: شرکت نفتی بریتیش پترولیوم که به دلیل کاهش قیمت نفت مجبور شده است که روند اصلاحات ساختاری خود را سرعت بخشد، قصد دارد 10 هزار نفر از کارکنان خود را تا پایان سال جاری میلادی تعدیل کند.

28 درصد

یورو استات: شاخص تولید صنعتی منطقه یورو طی ماه آوریل در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 28 درصد کاهش نشان می‌دهد.

3.1 درصد

یورو استات: تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در دوره سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 3.1 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است.