تاریخ : شنبه 24 خرداد 1399
کد 1016

اقدامات دولت ترکیه در خروج از رکود احتمالی اجتماعی و اقتصادی ناشی از کرونا

بدنبال اعلام آغاز روند عادی سازی کشور توسط دولت، بانک‌های دولتی ترکیه مانند بانک زراعت ، واکیف بانک و حالک بانک بسته‌های مالی مناسبی برای حمایت از اقشار مختلف جامعه و بنگاه‌های اقتصادی کوچک تنظیم کردند تا از آثار منفی شیوع بیماری کووید 19 بر اقتصاد کشور بکاهند. هدف سیستم بانکی ترکیه تشویق اقشار مختلف در پویایی هر چه بیشتر جامعه این کشور پس از آغاز روند عادی سازی است. این بانک‌ها با تنظیم و تدوین چهار مدل وام بانکی قصد دارند تا تسهیلات لازم جهت خرید خودرو، مسکن، لوازم خانگی و تامین هزینه‌های سفر برای شهروندان ترک را فراهم نمایند.
برات آلبایراک وزیر خزانه و دارایی ترکیه در حساب تویتری خود از ارائه چهار مدل وام بانکی از سوی بانک‌های دولتی به شهروندان برای رونق و شکوفایی اجتماعی آنان در تامین نیازهای عمومی خبر داد. چهار مدل وام بانکی تنظیمی از سوی بانک‌های دولتی برای شهروندان ترک عبارتند از :

 وام مسکن
ارائه وام مسکن در خرید واحدهای مسکونی جدید با بهره بانکی 0.64 درصد، تنفس 12 ماهه و طول مدت بازپرداخت 15 ساله. ارائه وام مسکن برای خرید واحد مسکونی دست دوم با بهره بانکی 0.74 درصد، تنفس 12 ماهه و طول مدت بازپرداخت 15 ساله. هم اکنون میانگین بهره‌های بانکی وام‌های مسکن از سوی بانک‌های خصوصی در کشور 0.93 درصد می‌باشد. بانک‌های خصوصی برای اینکه قشر وسیعی از مردم بتوانند از این وام‌ها بهره‌مند شوند محدودیت‌هایی در خصوص پرداخت میزان حداکثر وام نسبت به شهرهای مختلف ترکیه وضع نمودند. بر این اساس حداکثر میزان پرداخت وام مسکن در شهرهای استانبول، ازمیر و آنکارا 750 هزار لیر و دیگر شهرهای ترکیه 500 هزار لیر خواهد بود. شهروندانی که تمایل برای استفاده از وام مسکن دارند بایستی میزان 10 درصد از بهای واحد مسکونی را نقداً پرداخت نموده تا بتوانند نسبت به اخذ مابقی از سوی بانک‌های دولتی اقدام نمایند. 

 وام خرید خودرو :  
 بانک‌های دولتی ترکیه به منظور حمایت از تولید داخلی در بخش خودرو و همچنین کمک به پویایی این صنعت در کشور اقدام به ارائه وام خرید خودرو با بهره بانکی 0.49 الی 0.69 درصد بسته به شرکت‌های مختلف خودرو می‌نمایند. این وام شامل خرید انواع موتورسیکلت نیز خواهد بود و طول بازپرداخت آن 60 ماهه بوده و دارای 6 ماه تنفس می‌باشد. حداکثر میزان پرداخت وام خرید خودروهای جدید از سوی بانک‌ها 150 هزار لیر می‌باشد. وام خرید خودرو برای خرید خودروهای دست دوم حداکثر به میزان 150 هزار لیر با بهره بانکی 0.82 درصد با مدت بازپرداخت 60 ماهه و تنفس 6 ماهه می‌باشد. 

 وام گردشگری :
 بانک‌های دولتی ترکیه در راستای کمک به رونق بخش گردشگری کشور بسته‌های مالی مناسب تحت عنوان وام گردشگری برای شهروندان ترکیه آماده نموده‌اند تا بتوانند تعداد گردشگران داخلی را افزایش داده و نسبت به جبران کاهش گردشگران خارجی در سال جاری میلادی اقدام نمایند. وام گردشگری از سوی بانک‌های دولتی به میزان 10 هزار لیر با بهره بانکی 0.67 درصد، تنفس 6 ماهه و طول مدت بازپرداخت 36 ماهه خواهد بود. اقساط اول و دوم وام بانکی گردشگری توسط بانک و شرکت توریستی پرداخت خواهد شد و مشتریان بانک پس از گذشت 9 ماه نسبت به بازپرداخت وام‌های خود اقدام خواهند نمود. زینه‌های هتل و گردشگری شهروندان ترک که توسط کارت اعتباری پرداخت می‌شود می‌تواند بدون بهره بانکی با سه ماه تنفس در پرداخت و طول مدت بازپرداخت 15 ماهه صورت گیرد .

 وام ویژه مصرف‌کننده
وام مصرف‌کننده توسط بانک‌های دولتی جهت ایجاد فضای لازم برای شهروندان در تامین مایحتاج عمومی و اجتماعی از قبیل خرید وسایل خانگی، انواع مبلمان، مصالح ساختمانی، منسوجات خانگی و تهیه جهیزیه به شهروندان ترک ارائه می‌شود. میزان وام ویژه مصرف کننده حداقل 3 هزار و حداکثر30 هزار لیر ترک با بهره بانکی 0.55 درصد، تنفس 6 ماهه و طول بازپرداخت 60 ماهه خواهد بود .
 ترکیه در نظر دارد تا از همه امکانات و بسترهای موجود اقتصادی موجود در کشور استفاده کند تا بتواند موجبات رونق اجتماعی و پویایی زندگی مردم در دوران پساکرونا را فراهم آورد .