تاریخ : پنجشنبه 22 خرداد 1399
کد 1009

پیشنهادات کمیسیون سرمایه گذاری، بانک، بیمه و مالیات اتاق تبریز:

رفع مشکلات ارزی فعالان اقتصادی استان

کمیسیون سرمایه گذاری ، بانک ، بیمه و مالیات اتاق بازرگانی تبریز با موضوع رفع مشکلات فعالین اقتصادی در تطویل زمان دریافت ارز و عدم امکان دریافت پاسخ از بانک مرکزی جهت تجمیع پیشنهادات فعالان اقتصادی و انعکاس به استانداری جهت پی گیری از بانک مرکزی و وزارت صمت ، تشکیل جلسه داد.
در این نشست  مقرر شد پیشنهادات زیر به مراجع مربوطه ارجاع گردد:
  1. با توجه به اینکه عدم مطابقت اطلاعات گمرک و بانک در پورتال ارزی بانک مرکزی موجب بروز مشکل در رفع تعهد ارزی و موجب تطویل فرآیند می باشد پیشنهاد می شود در صورت بروز اختلاف در ارزش و وزن کالا در اسناد گمرک و اسناد بانک ، بانک جهت تصفیه با صاحب حواله و صاحب کالا برای رفع تعهد به اسناد ارائه شده از گمرک تمکین نماید و ملاک اصلی بانک ها در رفع تعهد فقط اسناد مثبته گمرکی باشد و بانک مرکزی ، تغییر این فرآیند را در پورتال ارزی انجام دهد .
  2. با توجه به نیازهای ارزی صنایع استان جهت واردات مواد اولیه ، ماشین آلات و کالاهای واسطه ای و نیاز به اولویت مصرف ارز حاصل از صادرات استان در داخل استان ، پیشنهاد می شود بانک مرکزی ، تدابیر لازم در این خصوص اعم از طراحی مکانیزم در سامانه و یا تقنین مقررات و ... اتخاذ نماید.
  3. پیشنهاد می شود میز خدمت بانک مرکزی در مراکز استان ها  با حضور نمایندگان تام الاختیار و ایجاد امکان برقراری ارتباط آنلاین با کاربران پورتال ارزی در جهت تسریع در انجام فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز وکاهش تمرکزگرایی ، افزایش بهره وری و کاهش هزینه زمانی ایجاد شود .
  4. حل معضلات سیستمی در ارکان پنجره های همجوار در پورتال ارزی ؛ با توجه به اینکه علیرغم وجود لینک پنجره های همجوار ، بعضاَ قطع شدن لینک ها در سامانه ، موجب تطویل زمان ثبت سفارش ، تخصیص ارز و ترخیص کالا می شود لذا ضروری هست معضلات سیستم های همجوار رفع گردد.
  5. محدوده زمانی جهت پاسخ بانک مرکزی به درخواست های متقاضیان جهت جلوگیری از بلاتکلیفی آنها تصویب شود .
  6. با توجه به اینکه در صدور کد رهگیری توسط برخی بانک ها به صورت سلیقه ای عمل می شود و بعضاَ به بهانه وجود مطالبات غیرجاری ، معوقات ،چک برگشتی و .... کد رهگیری صادر نمی شود و تبعاتی از جمله معطلی کالا در گمرک و اختلال در روند تامین مواد اولیه تولید و ... را به دنبال دارد لذا پیشنهاد می شود بانک مرکزی تدبیر لازم را در این خصوص اتخاذ نماید .
  7. تسریع بانک مرکزی در فرآیند صدور کد تخصیص ارز ثبت سفارش واردات علی الخصوص در مواردی که منشاء ارز  ، حاصل از صادرات باشد.
  8. تسریع بانک مرکزی در صدور کد تخصیص ارز در مواردی که واردات به روش برات بدون تعهد  انجام می گیرد.