تاریخ : چهارشنبه 21 خرداد 1399
کد 1000

حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در اتاق تبریز

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در دیدار اعضای هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق تبریز و فعالان اقتصادی در حوزه صادرات با تاکید بر این نکته که تحولات داخل کشور، ایران را از یک کشور واردات محور به یک کشور صادرات محور تبدیل نموده است در جمع فعالان اقتصادی گفت: با توجه به تحولات پیش آمده موقعیتی که از زمان ملی شدن صنعت نفت در کشور درصدد آن بوده‌ایم تحقق خواهد یافت، شرایطی که بتوان کشور را بدون اتکا به درآمدهای نفتی اداره نمود. وی در همین خصوص افزود: رفتار دولت و بخش خصوصی می‌بایست پشتیبان تحقق و عملیاتی نمودن این تغییر و تحول اساسی در کشور باشد.
انصاری کاستی‌های حقوقی و اجرایی در حمایت از فعالان اقتصادی و تجاری کشور را نهادینه شدن فرهنگ واردات در اقتصاد کشور خواند و یاد آور شد: مطمئناً با تبدیل شدن اقتصاد کشور از یک کشور واردکننده به یک کشور صادرکننده بسیاری از مشکلات موجود در سر راه فعالان اقتصادی برطرف خواهد شد.
معاون وزیر امور خارجه با خاطر نشان کردن این نکته که ماموریت وزارت امور خارجه برای سال 98 و سال جاری حمایت از صادرات با توجه به تحریم‌ها است؛ در خصوص اراده فعالان اقتصادی و تجار کشوربرای حضور در بازارهای جهانی یادآور شد: با همه سختی‌های پیش آمده  با همت و تدبیر فعالان اقتصادی، سال گذشته محصولات و کالاهای تولید کشور به بیش از 120 کشور جهان صادر شده که نشان از موفقیت کشور در امر مهم صادرات است.
انصاری در خصوص پیام رهبری برای سال جاری «جهش تولید» گفت: تنها راهکار اساسی تحقق پیام رهبری صادرات است. وی در همین راستا افزود: هر چند بازار 80 میلیونی ایران بازار خوبی برای تولیدات داخلی است ولی برای رسیدن به جهش تولید می‌بایستی با تولید محصولات با کیفیت، سالم، بهداشتی و استاندارد در شرایط بوجود آمده بعد از شیوع ویروس کرونا، امکان حضور موثر و مستمر در بازارهای منطقه و سایر کشورهای جهان را برای تحقق پیام رهبری در راستای جهش تولید فراهم آوریم.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر این نکته که شرایط جدید پیش آمده در اقتصاد ایران ما را به صادرات و واردات هوشمندانه سوق خواهد داد؛ افزود: یکی از عمده مشکلات فعالان اقتصادی و تجار کشور انتقال ارز حاصل از صادرات به کشور است که تهاتر می‌تواند راهکار مطمئنی برای حل این مشکل باشد. وی با اشاره به موقعیت استراتژیک استان در تعامل با کشورهای همسایه اظهار امیدواری نمود: با توجه به تحولات صورت گرفته از ظرفیت‌های اقتصادی استان در راستای توسعه اقتصادی کشور و استان بهره برداری مناسبی صورت گیرد.
دکتر یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به ظرفیت‌های بی بدیل استان در تولید و صادرات با توجه به مزیت‌های رقابتی موجود،خاطر نشان کرد: فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی با چشم اندازی فراتر از کشورهای همسایه در اقصی نقاط جهان حضوری موثر و مستمری دارند. وی در همین راستا حضور در اکثر کشورهای آفریقایی و ایجاد بازارهای جدید برای محصولات و تولیدات استان را از جمله مصادیق فعالیت‌ها و اقدامات فعالان اقتصادی استان خواند و افزود: تغییر نگرش دولت و بخش خصوصی در شرایط پیش آمده مهمترین عامل موفقیت در امر صادرات و تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت در بازارهای منطقه‌ای و جهانی است.
رئیس اتاق تبریز با خاطر نشان کردن این نکته که بخش دولتی و خصوصی می‌بایست با همکاری و هم افزایی برای حضور موثر و پایدار در بازارهای منطقه‌ای و جهانی تلاش نمایند، در راستای توجه به تحولات صورت گرفته در اقتصاد کلان کشور گفت: باید تغییرات اساسی در اتاق‌های بازرگانی و وزارت امور خارجه به منظور بهره برداری از شرایط پیش آمده صورت گیرد.  
ژائله ایجاد و تقویت زنجیره تامین و صادرات و اعتقاد قلبی به نجات کشور از اقتصاد تک محصولی را تنها راهکار بهبود اقتصادی کشور خواند و یادآور شد: فراهم نمودن بسترهای لازم برای  تجارت آزاد فعالان اقتصادی کشور با تجار سایر کشورها با لحاظ نمودن تراز تجاری می تواند در توسعه اقتصادی کشور و مناطق مختلف آن موثر گردد. 
عباس کمالی نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به حمایت دولت‌ها از فعالان اقتصادی و شرکای تجاری سایر کشورها خاطر نشان کرد: تجربه همکاری با تجار سایر کشورهای منطقه و جهان حاکی از این نکته است که دولت‌ها به منظور ایجاد اعتماد برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری، پیشتیبانی‌های لازم از فعالان اقتصادی و شرکای تجاری کشورهای همکار را اولویت کاری خود می‌دانند و از هیچ اقدامی برای تسهیل روابط دو جانبه و چند جانبه کوتاهی نمی کنند. وی اظهار امیدواری نمود با ایجاد زیر ساخت‌های لازم امکان گسترش همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در کشور فراهم گردد.
سیدیوسف حسینی عضو هیئت نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات با اشاره به این نکته که مسئولان مستقر در سفارتخانه‌های کشور در سایر کشورهای منطقه و جهان حمایت‌های لازم از فعالان اقتصادی را انجام  نمی‌دهند از معاون وزیر امور خارجه  در حوزه دیپلماسی اقتصادی خواست تا در شرایط سخت اقتصادی بسترهای لازم برای حمایت از فعالان اقتصادی در اقصی نقاط جهان را فراهم آورند.
در خاتمه نشست، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.